Wojewoda mazowiecki wydał wczoraj pierwsze pozwolenia na budowę dla nowych odcinków II linii metra. Dotyczą one stacji C-18 Trocka oraz wentylatorni na Targówku i mają rygor natychmiastowej wykonalności. Właśnie tam rozpocząć się mają prace przy budowie odcinka wschodnio-północnego.
Warszawa złożyła do wojewody w sumie siedem wniosków o wydanie pozwolenia na budowę. Wydane właśnie dwa pozwolenia na budowę dla stacji C-18 Trocka z torami odstawczymi i wentylatorni otwierają drogę do rozpoczęcia prac przy odcinku wschodnio-północnym. – To tak naprawdę najważniejsze dla nas miejsce. Tam zaplanowano szyb startowy – mówi Anna Bartoń, rzecznik warszawskiego metra. Dalsze pięć wniosków dla tego odcinka jest w trakcie rozpatrywania.
Jak informuje Urząd Wojewódzki, inwestor jest zobowiązany do wykonania ekspertyzy technicznej odporności budynków na drgania. Zgodnie z decyzją środowiskową, roboty budowlane i późniejsze eksploatowanie metra będą prowadzone z uwzględnieniem ochrony zieleni, bezpiecznego gospodarowania odpadami i minimalizowania hałasu.
Zostały też złożone wszystkie wnioski dla odcinka zachodniego, na Wolę. W ich sprawie również wszczęto postępowanie. – To znaczy, że dokumentacja jest kompletna – mówi Bartoń. Metro spodziewa się, że wojewoda będzie wydawać sukcesywnie wszystkie pozwolenia w ciągu miesiąca.
Metro jeszcze nie podpisało umów
z wykonawcami – z firmą Astaldi dla odcinka wschodnio-północnego oraz Gulermak dla odcinka zachodnio-północnego. – W momencie, gdy będziemy mieć większość pozwoleń na budowę, wystąpimy do firm o wpłatę gwarancji bankowych. Przed podpisaniem umowy musimy mieć potwierdzenia – mówi Anna Bartoń. Astaldi musi wpłacić ponad 53 mln zł, natomiast Gulermak – 57 mln zł.
Odcinki w ramach 3+3 będą realizowane niezależnie od siebie. Na ok. 3,5-kilometrowym odcinku w kierunku Woli zaplanowano trzy stacje. Stacja C-8 Płocka znajdzie się w rejonie skrzyżowania Płockiej i Wolskiej. Stację C-7 Młynów (Moczydło) przewidziano pod ul. Górczewską, w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny, po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego. Zaplanowano tutaj
węzeł przesiadkowy na kolej. Stację C-6 Księcia Janusza zaplanowano natomiast pod Górczewską, po wschodniej stronie skrzyżowania z Księcia Janusza.
Na wschodnio-północnym, 3,1-kilometrowym odcinku w kierunku Targówka również przewidziano trzy stacje. Przystanek C-16 Szwedzka powstanie w rejonie Szwedzkiej i Strzeleckiej. Stacja C-17 Targówek została zaplanowana w rejonie Pratulińskiej i Ossowskiego. Ostatni przystanek. C-18 Trocka, powstanie natomiast przy skrzyżowaniu Pratulińskiej i Trockiej. Przewidywany termin ukończenia to 2019 r. W tej chwili toczy się konkurs na
koncepcje architektoniczno-budowlane dla dalszych odcinków II linii.
WIZUALIZACJE STACJI PLANOWANYCH W RAMACH 3+3