Już za kilka dni Solaris zakończy prace nad dwoma pierwszymi składami Tramino dla Olsztyna. Pierwszy z nich pojedzie na testy do Poznania, a drugi trafi do stolicy Warmii. Docelowo Solaris ma wyprodukować piętnaście składów w kolorze stalowo-limonkowym, nowym kolorze miejskim Olsztyna.
Olsztyn, jako drugie miasto w Polsce (po Poznaniu), będzie miał w swoim taborze Solarisy Tramino. Umowę na ich produkcję prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz podpisał 21 września 2012 roku. A dzisiaj można już mówić o jej wzorowej realizacji przez Solarisa. – Pierwsze dwa tramwaje za kilka dni już będą gotowe. W przyszłym tygodniu sztuka numer 1 zostanie dostarczona do Poznania, gdzie na zajezdni na Franowie z początkiem czerwca przejdzie testy homologacyjne – informuje Mateusz Figaszewski, rzecznik prasowy Solarisa.
W Olsztynie do tego czasu nie powstał jeszcze wystarczająco długi odcinek torów, by prowadzić testy dynamiczne nowego Tramino. Stąd decyzja o przetestowaniu tramwaju w Poznaniu. Jednak Tramino Olsztyn będzie miał nietypową, jak na polskie warunki, skrajnię, która wyniesie 2,5 m. Jak zapowiedział rzecznik Solarisa, firma wytypuje trasy w Poznaniu, po których taki szerszy tramwaj będzie mógł się poruszać.
Wiadomo także, co stanie się z kolejną sztuką Tramino, oznaczoną jako 2. – Zostanie ona dostarczona do Olsztyna do połowy czerwca – mówi Figaszewski. – Oficjalna prezentacja Tramino Olsztyn zaplanowana jest na 19 czerwca. Natomiast po tej dacie do końca września będą trwały dostawy pozostałych sztuk Tramino do Olsztyna. Łącznie miasto zamówiło piętnaście sztuk – wylicza.
Solarisy Tramino dla Olsztyna będą pojazdami dwukierunkowymi o wspomnianej już szerokości 2,5 metra oraz długości 29,3 metra. Wyposażone zostaną w 6 par podwójnych drzwi po każdej ze stron i zabiorą na pokład ponad 200 pasażerów. Pojazdy będą niskopodłogowe na całej swojej długości oraz trzyczłonowe. Każda z sekcji osadzona zostanie na wózku. Dwa skrajne będą wózkami napędowymi, a środkowy to wózek toczny. Układ napędowy będą stanowić łącznie 4 silniki trakcyjne. – Nasz tramwaj dla Olsztyna posiada także automatyczny system stabilizacji wysokości podłogi niezależnie od ilości pasażerów – dodaje Figaszewski.
Olsztyński tramwaj jest bardzo podobny do innego pojazdu wyprodukowanego przez Solarisa. – Można powiedzieć, że Tramino Olsztyn jest wersją rozwojową Tramino Jena. Oba typy pojazdów mają podobne długości członów i całkowicie płaską podłogę bez wzniosów nad wózkami – informuje rzecznik. Jednak są elementy, którymi oba pojazdy się różnią. – W Tramino Olsztyn silnik znajduje się na wózkach, a nie w nadwoziu, jak w przypadku Tramino Jena – dodaje Figaszewski.
mat. Solaris