Kontrakt na 40 tramwajów Fokstrot dla Kijowa rodzi wiele przypuszczeń. Polskie media przypuszczają, że Pesa może chcieć je montować na Ukrainie. Tamtejsze media twierdzą za to, że powstają one… w Rosji.
W lipcu przedsiębiorstwo komunikacyjne Kijówpastrans zamówiło 40 nowych, niskopodłogowych tramwajów Pesa Fokstrot.
Pisaliśmy o tym tutaj. To nie nowość dla bydgoskiego producenta, który dostarczył w zeszłym roku do Kijowa
10 nowych trójczłonowych Fokstrotów, które obecnie obsługują przede wszystkim trasę szybkiego tramwaju.
Ewentualna fabryka w Kijowie zależy od kolejnych zamówień Kontrakt wywołuje wiele spekulacji. „Puls Biznesu” cytuje wypowiedź mera Kijowa Witalija Kliczki dla tygodnika „Nowoje Wriemja”, który zapowiada budowę fabryki tramwajów Pesy w Kijowie. Konkretnych planów jednak nie ma. Dariusz Skotnicki, Dyrektor Marketingu Rynku Wschodniego Pesy zaznacza, że firmie bardzo zależy na rynku Ukraińskim – nie tylko na tramwajach, ale i na pociągach.
– Pesa jest gotowa do adaptacji wyznaczonych hal pod potrzeby montażu pojazdów, a w przyszłości nie wyklucza też produkcji – mówi portalowi transport–publiczny.pl przedstawiciel Pesy. Takie rozwiązanie jest możliwe, jeśli będzie to warunek strony Ukraińskiej przy ewentualnych przyszłych zamówieniach. – Potrafimy być elastyczni względem klienta – mówi Skotnicki. Według naszych informacji, najbardziej realne plany dotyczą budowy lokalnego serwisu do obsługi dostarczonych przez Pesę pojazdów.
Podejrzenia montażu w Rosji
Spekulacji dotyczących Pesy nie brakuje też w ukraińskich mediach. Pojawiły się nawet artykuły, które donoszą że tramwaje produkowane są… w Rosji. To wykluczone w świetle sankcji, które zresztą
bardzo zaszkodziły bydgoskiej firmie. Według naszych informacji, celem medialnej nagonki nie jest jednak Pesa, a sam Kliczko, którego oskarżenia o zamawianie taboru w Rosji miałyby postawić w wyjątkowo niekorzystnym świetle.
Dariusz Skotnicki z Pesy przypuszcza, że pogłoski wzięły się stąd, że na jednym z elementów można dostrzec logo firmy z Rosji. Podkreśla jednak, że jest to tylko poddostawca, do tego zastosowany w jednostkowym przypadku. – Pesa w montażu pojazdów używa komponentów polskich, ale też uznanych światowych producentów – przypomina.
Pierwszy pojazd gotowy
Tymczasem Fokstroty już powstają – mimo wszelkich spekulacji dzieje się to w Bydgoszczy. Udało nam się potwierdzić informację, że gotowy jest już pierwszy egzemplarz. Termin wysyłki pojazdów nie jest znany – zależy to od zamawiającego, ale umowa ramowa przewiduje dostarczenie 40 pojazdów jeszcze w tym roku. Pesa zapewnia, że jest na to przygotowana.
Bydgoski producent liczy na kolejne zamówienia z Ukrainy, na której – jak podkreśla – jest obecny już od 18 lat. W 1999 roku firma podpisała z Kolejami Ukraińskimi pierwsze kontrakty na modernizację wagonów pasażerskich dla Kolei Lwowskiej i Południowo - Zachodniej. – Na mocy tych umów, według technologii Pesy oraz pod naszym nadzorem, zmodernizowano ponad 400 wagonów pasażerskich – przypomina Skotnicki.