Kolejarze podpisali umowę na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla linii kolejowej nr 220 z Olsztyna do Gutkowa. Ten 8-kilometrowy odcinek torów ma duże znaczenie dla dostępności Olsztyna do kolei, bo w koncepcji zawarto powstanie aż 4 przystanków osobowych. Problemem jest na razie finansowanie projektu, bo inwestycja wpisana jest na listę rezerwową Krajowego Programu Kolejowego.
Za prawie 9 miesięcy poznamy szczegółowy zakres prac w związku z planowaną rewitalizacją linii kolejowej nr 220 z Olsztyna do Gutkowa. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały 17 października umowę z Egis Poland na opracowanie dokumentacji przedprojektowej. Wybór wariantu powinien być znany już 3 miesiące od podpisania umowy. Inwestycja, dla której PLK zamierzają przygotować studium wykonalności, jest strategicznym zadaniem, który przybliży Olsztyn do stworzenia w regionie kolei aglomeracyjnej. To właśnie od tych prac zależy w zasadzie wciągnięcie kolei w ramy systemu transportowego miasta. W ramach tego programu zakłada się budowę aż czterech przystanków osobowych.
Koncepcja zakłada powstanie jednego peronu Olsztyn Śródmieście po stronie al. Wojska Polskiego (drugi peron powstanie w ramach
prac na linii Olsztyn – Działdowo). Kolejny przystanek – Olsztyn Szkoła – zaplanowano na wysokości Zespołów Szkół Elektronicznych i Ekonomicznych. Planowany jest również przystanek Olsztyn Redykajny na wysokości ul. Hozjusza i Wakacyjnej. Koncepcja mówi również o odbudowie czynnej do lat 60. XX wieku mijanki Likusy w okolicach osiedla o tej samej nazwie. Jeżeli studium wykonalności wykaże zasadność budowy dodatkowych torów, to kolejarze chcą między nimi umieścić czwarty przystanek – wyspowy – o nazwie Olsztyn Likusy. Wszystkie nazwy są na razie nazwami roboczymi. Ich brzmienie może w późniejszym czasie ulec zmianie.
Drobne prace wykonane zostaną także na stacji Gutkowo, gdzie planuje się przebudowę jednego z dwóch peronów (drugi z nich zostanie przebudowany w ramach inwestycji na
linii 221 Gutkowo – Braniewo). Prace dotyczyć będą peronu jednokrawędziowego. Stali bywalcy Plaży Miejskiej w Olsztynie ucieszą się z kolei z planowanej budowy przejścia pod torami w miejscu obecnego przejścia pieszego w poziomie szyn w ciągu ul. Jeziornej od strony ul. Bałtyckiej.
mat. PKP PLKGłównym celem planowanej inwestycji będzie zwiększenie dostępności kolei w Olsztynie i gminach sąsiednich. Odbudowa mijanki i zapewnienie na stacji w Gutkowie trzech krawędzi peronowych pozwoli także na upłynnienie ruchu na trasie Olsztyn – Braniewo. Kolejarze chcą również, by zrewitalizowana linia z Olsztyna do Gutkowa pozwoliła na poprawę prędkości, a tym samym także przepustowości szlaku. Jednym ze spodziewanych efektów ma być zachęcenie zmotoryzowanych do przesiadki na transport kolejowy. Pozwoliłoby to odciążyć ruch na ul. Bałtyckiej i wpłynęło na zmniejszenie korków w tym newralgicznym rejonie miasta.
Wartość umowy na przygotowanie studium wykonalności dla linii 220 Olsztyn – Gutkowo to 707,5 tys. zł brutto. Prace finansowane są ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Cały projekt rewitalizacji znajduje się jednak na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego. Wykonanie robót uzależnione jest więc od oszczędności w przetargach z realizowanych obecnie projektów z KPK. Według szacunków na prace w Olsztynie potrzeba ok 21 mln zł. Pozostaje jeszcze pytanie o przewozy. Obecnie między Olsztynem a Gutkowem kursuje w ciągu doby 10 par pociągów.