Wczoraj (10 marca) do Warszawy dotarł pierwszy krótki Jazz. Teraz będzie przechodził proces homologacji. Pesa dostarczy w sumie 30 krótkich tramwajów 134N Jazz.
Jednoprzestrzenne 19,3-metrowe tramwaje, złożone z trzech członów, pomieszczą 132 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Są to pojazdy bezosiowe (bez połączenia między kołami), dzięki czemu mają one idealnie płaską podłogę – bez wzniosów w rejonie wózków. W odróżnieniu od Jazzów Duo krótkie wagony mają wygląd zachowawczy, nawiązujący do Swingów.
Zaoferowane przez Pesę tramwaje będą także w pełni klimatyzowane (cześć pasażerska i kabina motorniczego). W każdym tramwaju znajdzie się automat biletowy oraz monitoring wizyjny. Nowe tramwaje będą także wyposażone w nowoczesny system informacji liniowej wraz z systemem zapowiedzi głosowych oraz system emisji reklam oparty na monitorach ciekłokrystalicznych a także w system zliczania pasażerów.
Nowością jest zastosowanie w układzie napędowym pokładowego zasobnika energii, który pozwoli na zmniejszenie zużycia energii pobieranej z sieci trakcyjnej. W tramwaju występuje m.in. sterowanie mikroprocesowe oraz urządzenia umożliwiające odzyskiwanie energii (ok. 25%). W kwestii bezpieczeństwa zastosowano pochłaniacze energii zderzeniowych, dodatkowo zamontowano czujniki ruchowe, aby uniknąć ryzyka gwałtownych najechań.
Według wcześniejszych założeń wszystkie tramwaje mają dotrzeć do końca września, a ich odbiory potrwają do końca października br. Podobnie, ja w przypadku Jazzów Duo, będą musiały przejść rygorystyczne testy, w tym 5 tys. km bezawaryjnej jazdy. Tramwaje zostaną skierowane do obsługi mniej obleganych linii (np. 6, 27, 28, 14, 31) – tam, gdzie obecnie jeżdżą pojedyncze wagony.
To już kolejne nowe tramwaje w spółce. W latach 2007-2015 Warszawa kupiła w sumie 266 tramwajów, przeznaczając na inwestycje tramwajowe blisko 3 mld zł, w tym na tabor 1,65 mld zł. Najnowsze zakupy to 50 Jazzów Duo oraz 30 krótkich Jazzów. Pozwolą one na wycofanie z ruchu 130 niezmodernizowanych stopiątek z lat osiemdziesiątych. Po zakończeniu dostaw 60% taboru będzie niskopodłogowe.
fot. Twój Motorniczy fot. Twój Motorniczy
fot. Twój Motorniczy Króki Jazz, a w tle Jazz Duo, fot. Twój Motorniczy