Rozpoczęły się testy homologacyjne pierwszego wagonu Moderus Beta wyprodukowanego przez poznański Modertrans dla Tramwajów Śląskich. Produkcja kolejnych jest zaawansowana w 80%. Łącznie zamówionych zostało 12 takich wagonów.
Moderus Beta MF16AC BD to przede wszystkim wagon dwukierunkowy. Jest trzyczłonowy, z czego środkowy człon jest niskopodłogowy (wysokość podłogi w wejściu wynosi 350 mm). Udział niskiej podłogi w całej długości tramwaju wynosi 26%. Wnętrze przewidziane jest dla 198 pasażerów, w tym 46 będzie mogło podróżować na miejscach siedzących. Wagon posiada 8 silników trakcyjnych prądu przemiennego o łącznej mocy 400 kW. Wyposażony jest w system informacji pasażerskiej (wewnątrz pojazdu są 4 monitory LCD o przekątnej 38’’) i monitoring. Wśród systemów poprawiających komfort i bezpieczeństwo jazdy znajdziemy system smarowania obrzeży kół zapewniający cichą jazdę oraz rejestrator zdarzeń (tzw. czarną skrzynkę). Nie przewidziano jednak klimatyzacji dla pasażerów.
– Prace nad projektem i produkcją trwają od września 2014 r. natomiast rozpoczęcie produkcji możliwe było dopiero na koniec grudnia 2014 r. W samej firmie Modertrans Poznań, nie licząc poddostawców, w produkcję wagonów dla Tramwajów Śląskich zaangażowanych jest ponad 200 osób – mówi Jarosław Bakinowski, wiceprezes Zarządu Modertrans Poznań Sp. z o.o. Po zakończeniu procedury homologacji rozpocznie się proces odbioru w Tramwajach Śląskich, by w końcu mogły zostać przeprowadzone szkolenia dla motorniczych i obsługi. – Pierwsze tramwaje dostarczymy zamawiającemu w sierpniu. Całe zamówienie chcemy przekazać Tramwajom Śląskim do końca października – dodaje Jarosław Bakinowski.
Jak informuje Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich, nowe wagony zostaną najprawdopodobniej skierowane do zajezdni Stroszek i Będzin. Nie są jeszcze ustalone linie na których będą kursowały.
Zakup 12 nowych, częściowo niskopodłogowych, dwukierunkowych wagonów jest elementem etapu II projektu pn. “Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Było to możliwe dzięki oszczędnościom z innych realizowanych projektów.
Rodzina tramwajów Moderus Beta obejmuje obecnie dwa typy: MF02AC (22 wagony dla MPK Poznań) oraz MF15AC (2 wagony dla Tramwajów Szczecińskich).
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.