Na Śląsku powstał pierwszy parking Park&Ride. Trudno się dziwić, że powstał w Tychach, mieście, które od lat konsekwentnie stawia na komunikację zbiorową, pod tym względem zostawiając w tyle inne miasta regionu.
Nowy parking może pomieścić 350 aut. Jest czteropoziomowy, dwa pierwsze poziomy umieszczono pod ziemią. Mieści się obok dworca kolejowego, a więc także obok początkowego i końcowego przystanku Szybkiej Kolei Regionalnej. Tychy od lat inwestują w rozwój połączeń kolejowych na swoim terenie, co
wpływa na wzrost pasażerów tego środka lokomocji.
– Po obu stronach parkingu znajdują się klatki schodowe, umożliwiające wejście na kolejne poziomy, w tym jedna wyposażona w windę. Przy klatkach zamontowano tablice cyfrowe, na których wyświetlane są informacje o odjazdach najbliższych pociągów, autobusów i trolejbusów. Do każdego z czterech poziomów przypisany jest kolor tak, by podróżni szybko mogli zlokalizować swój pojazd na parkingu – powiedział dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach Wojciech Łyko.
Na poziomie zerowym parkingu znajduje się brama obsługująca wjazd i wyjazd z parkingu. Na poziomie pierwszym zlokalizowane są pomieszczenia obsługi parkingu, automat kasowy, przeznaczona dla rowerzystów strefa „Bike&Ride” oraz toaleta publiczna.. Poziom 2 i 3 są przeznaczone wyłącznie do parkingu aut.
Jak informuje Urząd Miasta Tychy za korzystanie z parkingu będzie trzeba zapłacić, ale tylko w określonych przypadkach. – Samochody mogą tu zostawić podróżni, którzy przesiadają się na pociąg. Pasażerowie Szybkiej Kolei Regionalnej, z biletem pomarańczowym przez 12-godzin parkują za darmo. Dopiero za każde kolejne rozpoczęte 12 godzin będą musieli zapłacić 5 zł. Pasażerowie innych pociągów (posiadający ważny bilet kolejowy) także będą mogli skorzystać z parkingu. Za postój zapłacą 2 zł za pierwszych 12 godzin, a za następne - 5 zł. Osoby, które tylko odprowadzają lub odbierają pasażera pociągu z dworca przez 30 minut będą zwolnione z opłaty parkingowej. Dopiero za każdy rozpoczęty kwadrans będą musiały zapłacić 2 zł – wylicza dyrektor Łyko.
Inwestycja, razem z budową nowego zintegrowanego dworca dla autobusów miejskich, międzymiastowych i trolejbusów kosztowała 26 milionów złotych. To część większego zadania realizowanego ze Spółką Tramwaje Śląskie pod nazwą "Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą" spółfinansowanego ze środków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Drugi obiekt Park&Ride również powstaje w Tychach przy stacji Tychy-Lodowisko, obok Stadionu Zimowego. Będzie parkingiem podziemnym. Zostanie otwarty wiosną tego roku. Jego koszt to 34 miliony złotych.
Miasto Tychy dostało nagrodę naszego serwisu podczas
Kongresu Transportu Publicznego 2014 w kategorii "najlepszy organizator transportu". Doceniliśmy właśnie m.in. inwestycje zwiększające rolę kolei w komunikacji miejskiej.