Stan zaawansowania budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wynosi obecnie 70%. Pod koniec ubiegłego tygodnia po fragmencie trasy PKM przejechał pierwszy pojazd szynowy – drezyna sprowadzona przez wykonawcę prac, firmę Budimex. Wczoraj na bocznicę PKM wjechały wagony do układania tłucznia na torach.
Pod koniec ubiegłego tygodnia po fragmencie trasy PKM przejechał pierwszy pojazd szynowy – drezyna sprowadzona przez wykonawcę prac, firmę Budimex. Drezyna została przywieziona jeszcze na lawecie, ale na linię PKM można już wjechać pociągiem. Gotowe jest już bowiem
tymczasowe połączenie linii PKM z linią 235, która łączy stację Gdańsk Osowa z lotniskiem w Rębiechowie (linia ta służy obecnie przede wszystkim do transportu paliwa do lotniska).
Dzięki temu połączeniu, część materiałów budowlanych będzie dowożona pociągiem bezpośrednio na linię PKM: najpierw linią 235 do bocznicy Petrolotu i następnie, po zmianie kierunku, łącznicą na linię PKM. Pierwszy taki pociąg pojawił się na torach wczoraj wieczorem. W przyszłym roku fragment linii 235 do lotniska zostanie zlikwidowany, a cysterny z paliwem będą do Petrolotu docierać z wykorzystaniem linii PKM i wspomnianej łącznicy.
Łącznica na testach– Połączenie linii PKM z bocznicą na lotnisko jest już gotowe i właśnie ten odcinek był pierwszym, jaki testowała drezyna – informuje Tomasz Konopacki, rzecznik spółki PKM SA.
Harmonogram prac na linii PKM niezmiennie jest nieznacznie wyprzedzany, obecnie o ok. 5-7% względem pierwotnego planu. – Konstrukcyjnie gotowych jest już 37 z 41 obiektów inżynieryjnych, jakie powstaną wzdłuż linii PKM: wiaduktów kolejowych i drogowych, kładek dla pieszych, przejść pod torami i przepustów dla zwierząt. Na niemal całej długości 18-kilometrowej linii kolejowej ukończone są już nasypy i trwają obecnie prace torowe. Tłuczeń i podkłady kolejowe leżą już na połowie długości linii PKM, a na ok. 8-9 km położone są już szyny – wylicza Tomasz Konopacki.
Otwarcie linii – mniej więcej za rokWstępnie,
otwarcie linii PKM planowane jest na późne lato bądź wczesną jesień 2015 r. We wrześniu br. rozpocznie się realizacja
połączenia linii PKM z linią 201, w tym budowy drugiego toru na linii 201 pomiędzy Gdańskiem Osową i Rębiechowem. Zakończenie tego zadania, za które odpowiada PKP PLK, także planowane jest na II połowę 2014 r.
Na razie nie uzyskaliśmy od PLK informacji nt harmonogramu prac związanych z włączeniem linii PKM w linię 202 w Gdańsku Wrzeszczu. Czekamy m.in. na informacje, kiedy nastąpi przesunięcie torów linii 202 w rejonie przystanku SKM Zaspa – po to, aby można było wybudować wiadukt, po którym tor linii PKM w kierunku Rębiechowa przetnie linię 202.