Z Poznania do Olsztyna ruszył pierwszy transport tramwaju Solarisa. Na specjalnej lawecie ma dotrzeć do miasta już w piątek. – Ci, co go widzieli nie mają wątpliwości – jest piękny, komfortowy i bardzo nowoczesny, może nawet najnowocześniejszy w Europie – nie kryje zadowolenia prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz.
Tramwaj dla Olsztyna jeździł już w Poznaniu. – Pierwszego dnia po rozładunku tramwaj rozpoczął już jazdy testowe – informuje Mateusz Figaszewski, rzecznik prasowy Solarisa. Odbywały się one w zajezdni tramwajowej MPK na Franowie. Nie odnotowano żadnych problemów ani opóźnień. – Wszystko przebiega zgodnie z planem i według ustalonego harmonogramu. Tramwaj dotrze na miejsce w piątek – wyjaśnia rzecznik.
Pierwsze Tramino Olsztyn wyruszyło w środę wieczorem. – Koło piątku powinien do nas zawitać – potwierdza datę prezydent Grzymowicz. – Będzie też pierwszym lokatorem nowej zajezdni tramwajowej – dodaje. Trasa, którą musi pokonać to aż 650 kilometrów. – To specyficzny transport i dlatego zamiast niespełna 350 kilometrów konwój jedzie znacznie dłuższa trasą. Nie każda droga nadaje się do takiego przejazdu. Laweta ma ok. 40 metrów długości, nie wszędzie więc uda się jej wjechać, poza tym powoduje znaczne utrudnienia w ruchu – powiedział Andrzej Karwowski, kierownik Jednostki Realizującej Projekt V, czyli tzw. projekt tramwajowy Urzędu Miasta Olsztyna.
Tramwaj przeszedł już rygorystyczne testy homologacyjne potwierdzające jego bezpieczeństwo, wysoką jakość wykonania oraz niezawodność. Na terenie poznańskiej zajezdni MPK na Franowie testowane były m.in. kompatybilność oprogramowania sterującego pojazdem ze wszystkimi urządzeniami. W szczególności sprawdzane były układy napędowy i hamulcowy, w tym odwzorowanie hamowania awaryjnego. Testowane były też systemy bezpieczeństwa, takie jak układ poziomowania przy różnym obciążeniu i zużyciu obręczy kół oraz pokładowy rejestrator ATM, będący szynowym odpowiednikiem czarnej skrzynki w samolocie.
Pojazd dla Olsztyna jest podzielony na trzy sekcje. Każda z nich osadzona została na tzw. wózku. Dwie skrajne są wózkami napędowymi, a środkowa to wózek toczny. Układ napędowy stanowią łącznie cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 120 kW każdy. Tramwaj zabiera na pokład ponad 200 podróżujących, z czego dla 43 przewidziano miejsca siedzące. Sześć par podwójnych drzwi po każdej ze stron pozwala pasażerom na szybkie i komfortowe wejście oraz opuszczenie pojazdu. Klimatyzowana przestrzeń pasażerska monitorowana jest za pomocą systemu kamer.
Tramwaj jest dwukierunkowy oraz w pełni niskopodłogowy o długości 29,3 metra i szerokości 2,5 metra. Cały kontrakt zrealizowany zostanie przez Solarisa do końca września bieżącego roku.
Oficjalne powitanie Tramino Olsztyn zaplanowano na 19 czerwca w zajezdni tramwajowej przy ulicy Towarowej o godzinie dziesiątej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.