Dzisiaj (21 listopada) po cichu wyjechał pierwszy warszawski Jazz Duo. Od południa wozi pasażerów na linii nr 23. Tramwaje Warszawskie kupiły w sumie 50 dwukierunkowych Jazzów.
Dzisiaj po godzinie 14 z zajezdni Wola wyjechał pierwszy Jazz Duo w ruchu liniowym. Zabrał pasażerów linii 23 w kierunku Czynszowej (brygada 08). – Tramwaj nie jest jeszcze odebrany. To już końcowy etap procedury. Tramwaj musi przejechać 5 tysięcy kilometrów bez awarii i przestojów – mówi Monika Wierzbicka z Tramwajów Warszawskich.
Pojazd wyjechał z lekkim opóźnieniem. Jeszcze we wrześniu podczas premiery warszawskiego Jazza Duo na targach InnoTrans Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Warszawskich, liczył, że pasażerów zabierze jeszcze w październiku. Pojawienie się tramwaju w ruchu liniowym blokowały jednak problemy na wcześniejszych etapach odbiorów.
Tramwaje o długości 29,7 m są w pełni klimatyzowane, a także w całości niskopodłogowe. Dzięki tzw. napędowym wózkom bezosiowym mają, w odróżnieniu do innych już eksploatowanych wozów, idealnie równą podłogę na całej długości – na wysokości 350 mm nad główką szyny, bez wzniosów nad wózkami. Kolejną istotną zmianą jest brak skosów pudła, dzięki czemu odległość między wejściem a przystankiem jest mniejsza.
W każdym tramwaju znajduje się monitoring, system elektronicznej informacji pasażerskiej z ekranami LCD, dostosowanymi także do wyświetlania reklam. W pojeździe przewidziano 28 miejsc siedzących. Tramwaje mają zasobniki energii, które pozwolą zaoszczędzić do 7 proc. energii trakcyjnej, a także przejechać odcinek torów pozbawiony sieci trakcyjnej. Łączny koszt zamówienia to 380 mln zł brutto. Warszawa miała do wyboru cztery propozycje wyglądu. Władze postawiły na stylistykę retro. Wybór ten budzi sporo emocji. Z uwagi na swój kształt tramwaj nazywany jest „kioskiem” albo „bufetem”.
Warszawa kupiła w sumie 50 pięcioczłonowych tramwajów Jazz Duo, produkowanych przez Pesę. Nie są to pierwsze dwukierunkowe tramwaje w Warszawie – PESA już wcześniej, w ramach kontraktu na 186 tramwajów, dostarczyła sześć Swingów Duo do obsługi niepełnej trasy przez Most Północny. Teraz trasa jest wydłużana do pętli Mehoffera. Odbyły się już pierwsze próbne przejazdy, ale w dalszym ciągu nierozwiązany pozostaje problem przyłączy w podstacji.
Zakupy dwukierunkowych pojazdów są realizowane z myślą o obsłudze linii w czasie remontów czy budowy nowych tras. Analizowane są też koncepcje wybudowania torów odstawczych przy punktach węzłowych, w których brakuje miejsca na pętlę. Po otwarciu centralnego odcinka II linii metra i ukończeniu torowiska na Powstańców Śląskich powstanie linia dowozowa z wykorzystaniem taboru dwukierunkowego pomiędzy stacją Rondo Daszyńskiego a Wolą, Bielanami i Młocinami.
Czytaj też: Warszawa:
Jazzy Duo bardziej żółte – wywiad z prezesem TW Krzysztofem Karosemfot. WU fot. WU