– Jesteśmy na ostatniej prostej przed uruchomieniem dworca – informuje Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA. Budynek Warszawy Zachodniej od strony Al. Jerozolimskich powstawał przez rok. Jest to zupełnie nowy obiekt, który uzupełni funkcje spełniane dotychczas przez dworzec od ul. Tunelowej.
– Mimo że harmonogram całej inwestycji był bardzo napięty, to obiekt powstał w rok. Trwają prace wykończeniowe i będziemy mogli już w grudniu – przed szczytami komunikacyjnymi – udostępnić dworzec pasażerom – zapewnia Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA. Kolejarze chwalili się dzisiaj nowym obiektem, który już wkrótce wypełni się pasażerami.
Nowa Warszawa Zachodnia jest ponad trzykrotnie większym obiektem od tego z ul. Tunelowej. Jej powierzchnia wynosi 1300 m2. Pojawiają się jednak głosy, że nadal może być niewystarczająca dla pojawiającego się tutaj ruchu. – Gabarytowo budynek jest świetny – zaprzecza tym głosom Bator. – Spodziewamy się, że ten dworzec będzie obsługiwał ruch, który był do tej pory obsługiwany w tunelu – wyjaśnia.
Jak pokazują dane, przez stację Warszawa Zachodnia przewija się kilkanaście milionów ludzi rocznie. – Trudno powiedzieć ile tych osób będzie chciało korzystać z nowego dworca, bo trzeba pamiętać, że wiele osób, które tutaj wysiada, są to pasażerowie aglomeracyjni, którzy zwykle z dworców nie korzystają. Raczej przyjeżdżają i wyjeżdżają, nie korzystając z kas biletowych – mówi Bator.
Nowy dworzec znajduje się na poziomie -1 i jest połączony z istniejącym tunelem na perony. Schody ruchome pozwolą pasażerom bezpośrednio dostać się na powierzchnię. – Cały obiekt jest ciekawy architektonicznie – podkreśla Bator. – Do tego jest łatwo dostępny, między innymi dlatego, że posiada parking kiss-and-drive na 33 miejsca parkingowe. Doprowadziliśmy ścieżkę rowerową, a sam budynek jest dogodny dla osób niepełnosprawnych – wylicza.
Pasażerowie znajdą w obiekcie sześć kas biletowych oraz dwa biletomaty. Dodatkowo matki z dzieckiem znajdą na dworcu osobny pokój, by móc zająć się swoją pociechą w odosobnionych warunkach. Dworzec wyposażono także w toalety. Pojawi się również poczekalnia, w której przewidziano kilkadziesiąt miejsc siedzących. Nie zabraknie dodatkowo punktów handlowych.
Obecnie wszystkie powierzchnie komercyjne są już wynajęte. Najemcy są już na etapie wprowadzania się i wyposażania lokali. Wachlarz oferowanych usług jest szeroki – od gastronomii po książki i gazety. – Czyli wszystkie te rzeczy, które będą potrzebne pasażerom przed podróżą lub po podróży – wyjaśnia Bator. Wśród najemców znajdują się McDonalds, Matras, Relay.
Obiekt został już zgłoszony do odbiorów strażackich. Następnie dworzec sprawdzi Sanepid. – Dopiero po uzyskaniu tych opinii będziemy mogli wystąpić do PINB-u o odbiory budowlane. Wszystko powinno się zamknąć do końca listopada – wyjaśnia Bator. Otwarcie ma nastąpić w grudniu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.