PKP PLK ogłosiły przetarg na dobudowę dodatkowego peronu na Dworcu Gdańskim w Warszawie. To przygotowanie do planowanej wielkiej modernizacji WWK, w czasie której przez kilka lat pociągi dalekobieżne mają omijać Warszawę Centralną, a Warszawa Gdańska stanie się głównym dworcem stolicy. W numeracji peronów nadal będzie luka – kolejarze na razie nie zbudują peronu nr 1.
Warszawa Gdańska była już przebudowywana w latach 2009-2011. W miejscu istniejącego układu powstały wtedy od podstaw dwa nowe wysokie perony, otwarto też – współfinansowane przez miasto – przejście podziemne, łączące stację metra, dworzec kolejowy, perony kolejowe z ulicą Zajączka. Kolejarze, ze względów oszczędnościowych, zdecydowali się wtedy na okrojenie projektu – z czterech zaplanowanych peronów powstały ostatecznie tylko dwa, ograniczono też liczbę zejść do tunelu (zamiast dwóch ciągów schodów na każdy z peronów, powstały po jednym zejściu). Sama przebudowa nie okazała się też zbyt funkcjonalna dla pasażerów – więcej wiat znajduje się na peronie dla wysiadających od strony Legionowa, natomiast na peronie dla wsiadających wiata znajduje się daleko od schodów do przejścia podziemnego.
Dobudują to, co wcześniej oszczędziliW obliczu zapowiadanej
przebudowy WWK i
przekierowania całego ruchu dalekobieżnego na Warszawę Gdańską kolejarze stwierdzili, że istniejący układ na zmodernizowanej wcześniej stacji będzie niewystarczający. Dlatego też PKP PLK przystępują do drugiego etapu modernizacji dworca. Zarządca infrastruktury ogłosił właśnie przetarg na dalszą przebudowę dworca. – Zaplanowaliśmy budowę peronu nr 4, który znajdzie się na północ od obydwu istniejących, tam gdzie jest przygotowane na niego miejsce. Prowadząc modernizację stacji Warszawa Gdańska, która zakończyła się w 2011 roku uwzględniliśmy możliwość łatwego rozbudowywania stacji – informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP PLK. Zarządca zastanawia się też nad budową brakującego peronu nr 1 (nie ma w tej sprawie jeszcze decyzji).
Zgodnie z założeniami w czasie remontu linii średnicowej w latach 2018-2022
cały ruch dalekobieżny ma być skierowany na Dworzec Gdański – z pominięciem Warszawy Zachodniej, Centralnej i Wschodniej. Warszawa Gdańska stanie się głównym dworcem stolicy – w wariancie maksymalnym będzie z niego korzystać 52 tys. pasażerów dziennie. To jest dwukrotnie więcej niż z Dworca Centralnego, co będzie konsekwencją funkcjonowania tylko jednego dworca dalekobieżnego zamiast trzech. – Z naszych analiz wynika, że budowa dodatkowego peronu pozwoli na zwiększenie przepustowości stacji w kontekście planowanych modernizacji w warszawskim węźle kolejowym – zapewnia Dutkiewicz.
Dworzec gotowy na 2018 r.Według wstępnego harmonogramu PKP PLK II etap modernizacji Warszawy Gdańskiej i modernizacja obiektów inżynieryjnych na linii 20 pomiędzy Warszawą Gdańską a Warszawą ZOO miały być prowadzone w latach 2016-2017, natomiast modernizacja linii 20 na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska wraz z budową nowych przystanków kolejowych przy Obozowej i Powązkowskiej – od IV kw. 2016 r. do końca 2018 r. – W 2015 roku prace na stacji Warszawa Gdańska obejmujące budowę peronu i przebudowę torów dla pociągów towarowych zostaną wykonane w ramach modernizacji linii obwodowej. Budowa dodatkowych przejść będzie prowadzona w ramach rozbudowy dworca – informuje teraz Maciej Dutkiewicz.
Zasadniczym elementem
wielkiej modernizacji Warszawskiego Węzła Kolejowego będzie remont linii średnicowej, zaplanowany na lata 2018-2022. Zgodnie z założeniami
ruch pociągów podmiejskich do centrum ma być w tym czasie zachowany – przez pierwsze 2,5 roku normalnie przez średnicę podmiejską, a przez następne 2,5 roku przez średnicę dalekobieżną. Z uwago na tak przyjętą organizację ruchu konieczne jest przekierowanie pociągów dalekobieżnych.