PKP PLK przygotowują się do wielkiej przebudowy linii średnicowej w Warszawie. Wpierw jednak muszą przygotować i zakończyć szereg innych inwestycji, które pozwolą na sprawne obsłużenie przekierowanego ruchu. Kolejarze wybrali już wariant rozbudowy Warszawy Gdańskiej.
W 2020 r. PKP PLK planują rozpocząć remont linii średnicowej w Warszawie. Jeszcze nie wiadomo, czy w linia podmiejska i dalekobieżna będą remontowane naprzemiennie, czy też – jak ostatnio sugerowali przedstawiciele PKP PLK –
w jednym czasie. – Wykonawca rozpoczął prace projektowe. W maju ma przedstawić kilka koncepcji modernizacyjnych i realizacyjnych, będziemy je rozpatrywać. W listopadzie wybierzemy 2-3 koncepcje i będziemy mogli powiedzieć jak będzie przebiegała modernizacja linii średnicowej – zapowiada Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. Wówczas będzie też m.in.
decyzja, czy zmienić układ peronów na stacji Warszawa Śródmieście oraz jak przebudować most średnicowy.
W czasie trwania prac ruch pociągów zostanie przekierowany na inne dworce. Dzisiaj (13 marca) PKP PLK podpisały
umowę na projekt i odbudowę stacji Warszawa Główna, która ma być gotowa jesienią 2019 r. Ruch dalekobieżny przelotowy w większości przejmie Warszawa Gdańska, która w obecnym kształcie – z jednym tunelem na perony – nie będzie w stanie obsłużyć znacznie zwiększonych potoków podróżnych. Dlatego też konieczna jest rozbudowa infrastruktury pasażerskiej. Kolej długo zastanawiała się, jak poprawić Warszawę Gdańską. – Został wybrany wariant realizacyjny. Będą dwa przejścia podziemne. Nowe, ze schodami ruchomymi, będzie usytuowane po drugiej stronie peronów (od strony zachodniej). Potoki podróżnych rozłożą się na dwie strony – zapowiada Merchel.
Przed remontem średnicy PKP PLK chcą też rozbudować Warszawę Zachodnią.
Powstaną tu nowy peron, efektowne zadaszenie, a istniejący tunel pieszy zostanie znacznie poszerzony, przyjmując rolę podziemnego dworca. – Trwają końcowe prace projektowe. W 2019 r. chcemy rozpocząć modernizację Warszaw Zachodniej, by wiosną 2020 r. mieć wykonany dworzec. Stacja nie będzie wyłączona z eksploatacji, choć będzie dostępny w ograniczonym zakresie – wyjaśnia prezes PKP PLK.