Po roku nadzorowania przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zlikwidowany zostanie lubliniecki PKS. Przewoźnik jest jednym z ostatnich podmiotów dawnej Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej podległych Skarbowi Państwa. Przedsiębiorstwo prowadzi jeszcze przewozy na kilku trasach lokalnych.
Niebawem z rynku autobusowych przewozów regionalnych i lokalnych zniknie kolejny przewoźnik wywodzący się z dawnej Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej – PKS Lubliniec. Działająca na pograniczu województw śląskiego i opolskiego spółka jest jedną z nielicznych, która nadal zarządzana jest przez władze centralne.
Od stycznia zeszłego roku jej działalność nadzoruje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Od kilku tygodni trwa proces likwidacji przedsiębiorstwa.
Planowane jest powolne wygaszanie działalności – Przyczyną postawienia spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Sp. z o.o. z siedzibą w Lublińcu w stan likwidacji były względy ekonomiczne – mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy MIB. – Postawienie jej w stan likwidacji, a nie upadłości, było rozwiązaniem korzystniejszym przede wszystkim dla pracowników, gdyż spółka będzie mogła powoli wygaszać swoją działalność, dokończyć realizowane kontrakty, zbyć zbędny majątek i zaspokoić wierzycieli, w tym wierzycieli publiczno-prawnych, a także pracowników – dodaje.
– Jeżeli bilans sporządzony przez zarząd wykaże stratę przewyższającą sumę kapitałów zapasowego i rezerwowych oraz połowę kapitału zakładowego, zarząd jest obowiązany niezwłocznie zwołać zgromadzenie wspólników w celu powzięcia uchwały dotyczącej dalszego istnienia spółki. W związku z wykazaniem w bilansie sporządzonym na 31.08.2017 r. straty przewyższającej połowę kapitału zakładowego spółki przy braku kapitału zapasowego i rezerwowego zarząd złożył wniosek o podjęcie odpowiedniej uchwały. Zarząd po wnikliwej analizie bieżącej sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz perspektyw dalszego funkcjonowania PKS Lubliniec stwierdził, że spółka utraciła zdolność kontynuowania działalności – relacjonuje przedstawiciel resortu.
MIB nie planuje ani likwidacji, ani sprzedaży udziałów w innych PKSObecnie lubliniecki przewoźnik utrzymuje przewozy jedynie na kilku liniach o znaczeniu lokalnym. Stosunkowo dobra oferta (7 – 16 kursów w dni robocze) zapewniona jest na trasach z Lublińca do Częstochowy, Dobrodzienia i Tarnowskich Gór. Rozkład jazdy przewiduje też pojedyncze odjazdy do Boronowa, Grojca, Harbułtowic, Pustej Kuźnicy, Woźników, Wrocławia i Zborowskiego. Jak wskazuje nadzorujący przedsiębiorstwo resort, rok 2016 zamknięty został przez spółkę z ujemnym wynikiem finansowym zarówno na sprzedaży, jak i netto.
MIB zapewnia przy tym, że nie dążyło i nie dąży do likwidacji podległych mu firm przewozowych. – Decyzje właścicielskie co do dalszego funkcjonowania spółek (jak w przypadku PKS Lubliniec Sp. z o.o.) poprzedzone są dogłębną analizą ich kondycji finansowej, perspektyw rozwoju i przeprowadzeniem działań restrukturyzacyjnych mających na celu długofalową poprawę sytuacji ekonomiczno-finansowej podmiotów – deklaruje Szymon Huptyś. – Aktualnie nie planuje się sprzedaży oraz nieodpłatnego przekazania na rzecz jednostek samorządu terytorialnego akcji ani udziałów w nadzorowanych spółkach – dodaje.
PKS Jędrzejów i PKS Żywiec wykreślone z KRSResort pokrótce podsumował aktualną sytuację w podległych mu przedsiębiorstwach wywodzących się z K PKS. – W przypadku PKS Zielona Góra, PKS Wołów, PKS Dębica, PKS Przemyśl, PKS Chojnice. Polbus-PKS Wrocław i PKS Mrągowo Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa nie jest jedynym akcjonariuszem lub wspólnikiem. A zatem ewentualne decyzje co do dalszego istnienia wskazanych wyżej spółek podejmowane podczas walnych zgromadzeń lub zgromadzeń wspólników nie zależą jedynie od Skarbu Państwa – stwierdza nasz rozmówca.
Podobnie jest w przypadku nieświadczącego już od dawna usług przewozowych PKS Katowice. PKS Rybnik został natomiast włączony w maju zeszłego roku do Funduszu Rozwoju Spółek, a tym samym przestał być nadzorowany przez MIB. PKS Zgorzelec, PKS Busko-Zdrój, PKS Kielce, PKS Dzierżoniów, PKS Nowy Targ, PKS Myszków i PKS-Iwopol Skarżysko-Kamienna były natomiast postawione w stan upadłości lub likwidacji jeszcze przed przejęciem nad nimi nadzoru przez MIB. – PKS Jędrzejów oraz PKS Żywiec zostały wykreślone z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego po zakończeniu postępowania upadłościowego w 2017 r. – uzupełnia Szymon Huptyś.