Wygląda na to, że los wreszcie uśmiechnie się dla gorzowskich tramwajów. Wieloletni plan inwestycyjny miasta do 2023 r. zakłada zainwestowanie 392 mln zł w transport publiczny. Przygotowane projekty przewidują od dawna potrzebne remonty torowisk, zakup od 14 do 20 nowych tramwajów oraz budowę jednej bądź dwóch nowych tras.
Wieloletni plan inwestycyjny Gorzowa na lata 2016-2023 zakłada wydanie 1 mld zł, z czego blisko połowa pochodzić ma z zewnętrznych dotacji. Nie zabrakło oczywiście inwestycji komunikacyjnych – to duża szansa dla sieci tramwajowej, która w ostatnich latach nie widziała żadnych praktycznie inwestycji. Łącznie w transport miasto zainwestuje 392 mln zł. Magistrat podkreśla, że dokument zawiera wyłącznie pewne inwestycje, które zostaną zrealizowane w najbliższych latach.
Plany zakładają, że w tym roku 10 mln zł zostanie przeznaczonych na długoterminową dzierżawę dziesięciu autobusów – zgodnie z rozstrzygniętym w styczniu przetargiem
pojazdy dostarcza Solaris. W przyszłym roku natomiast miasto kupi 10 autobusów za ok. 10 mln zł, korzystając ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego oraz wyleasinguje kolejne 15 sztuk za ok. 15 mln zł. Projekt wymiany taboru tramwajowego opiewa na kwotę 172 mln zł, z czego projekt podstawowy – o wartości 122 mln zł – obejmuje zakup 14 tramwajów. Reszta kwoty to projekt rezerwowy na kolejne sześć pojazdów.
Miasto wyda też w sumie 187 mln zł na infrastrukturę tramwajową, z czego 2/3 kwoty ma pochodzić ze źródeł zewnętrznych. Największe inwestycje, o wartości 56 mln zł, są zaplanowane na przyszły rok. W tym roku wyremontowana ma być Warszawska od 9 Muz do Cichońskiego (9,5 mln zł), a w latach 2016-2017 r. ruszą modernizacje torowisk w ciągu Kostrzyńskiej od pl. Słonecznego do zajezdni na Wieprzycach (14,4 mln zł), Walczaka od stacji Shell do Dowgielewiczowej (11,89 mln zł) i Sikorskiego od Cichońskiego do Dworcowej (21,96 mln zł). W latach 2017-2018 modernizacji zostanie poddany odcinek wzdłuż Mieszka I pomiędzy Borowskiego a Roosvelta (15,8 mln zł), natomiast w 2018 r. ul. Dworcowa wraz z pętlą (3,84 mln zł).
Ponadto sieć tramwajowa zostanie rozbudowana. W latach 2017-2021 przewidziana jest budowa nowego torowiska od ronda Ofiar Katynia do ul. Szarych Szeregów. Koszt inwestycji szacowany jest na 44 mln zł. Natomiast w latach 2021-2023, w ramach rezerwowego projektu, planowana jest budowa torowiska wzdłuż al. Ks. Andrzejewksiego (dawniej al. Odrodzenia) pomiędzy Mieszka I a rondem Piłsudskiego (ok. 11 mln zł). Przebudowa pozostałych torowisk pochłonie 3,9 mln zł.
Ponadto miasto przeznaczy 11 mln zł na parkingi Park&Ride, 22,1 mln zł na ścieżki rowerowe. System informacji pasażerskiej, monitoring i przystanki pochłoną 8 mln zł.