Bydgoszcz kończy w tym roku budowę ok. 10-kilometrowej trasy tramwajowej do Fordonu. Plany na nową perspektywę unijną (2014-2020) w porównaniu z tą inwestycją są już znacznie skromniejsze. Powstać mają dwie niewielkie trasy łącznikowe, więcej uwagi ma zostać natomiast poświęcone odmłodzeniu taboru.
Bydgoska sieć tramwajowa składa się 31-kilometrowej sieci tramwajowej (66 km toru pojedynczego) o rozstawie 1000 mm. W ramach kończącej się perspektywy unijnej tramwaje wróciły w okolice Dworca Głównego PKP, częściowo nową trasą. Bydgoszcz nie może dotąd poszczycić się zbytnimi inwestycjami w tabor – w 2008 r. Pesa dostarczyła jedynie dwa Tramicusy. Obecnie średni wiek pojazdów przekracza 30 lat.
Sytuacja zmieni się jednak przed końcem roku. Wciąż trwa bowiem potężna inwestycja tramwajowa, będąca jedną z większych w kraju. Budowana jest właśnie 10-kilometrowa trasa do Fordonu, leżącego we wschodniej części miasta. Przedsięwzięcie zmieni oblicze komunikacji – bydgoska sieć tramwajowa zwiększy się o niemal jedną trzecią. Nowa trasa pozwoli na nadrobienie wieloletnich zaległości – oddalony od centrum zespół osiedli, zamieszkiwany przez 70 tys. osób, był realizowany od lat 70. W ramach inwestycji powstaje węzeł przesiadkowy przy stacji Bydgoszcz Wschód oraz zaplecze techniczne na końcu trasy. Ponadto kupiono 12 pięcioczłonowych Swingów.
Modernizacje i dwa krótkie łączniki
Plany na najbliższe lata w porównaniu do fordońskiej trasy mogą wydawać się nader skromne. Przede wszystkim będą kontynuowane przebudowy. – Prace modernizacyjne będą się koncentrować na odcinkach znajdujących się w złym stanie technicznym, które obecnie wymuszają na organizatorze transportu publicznego konieczność wprowadzania znacznych ograniczeń prędkości obniżających atrakcyjność komunikacji zbiorowej. W nowej perspektywie UE planuje się wybudować i /lub przebudować około 16 km toru pojedynczego – informuje Marta Stachowiak, doradca prezydenta miasta.
Jak wylicza Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, na przełomie 2015 i 2016 r. będą przebudowane torowiska tramwajowe wzdłuż ul. Chodkiewicza na odcinku od ul. Wawrzyniaka do pętli końcowej przy ul. Wybickiego (1840 m toru). Natomiast do 2017 r. zostanie również przebudowany odcinek torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Wojska Polskiego na odcinku od ul. Magnuszewskiej do węzła tramwajowego Szare Szeregi wraz z pętlą tramwajową (ok. 3,2 km toru). Plany obejmują również remont odcinka torów między Perłową a rondem Toruńskim (ok. 1,5 km tory), a także w ciągu Toruńskiej na odcinku od zajezdni do Stomilu.
Plany zakładają budowę dwóch nowych tras. Jedna z nich to torowisko w ul. Kujawskiej, które połączy rondo Bernardyńskie z tondem Kujawskim. Na razie trwają prace projektowe. Druga trasa zostanie zrealizowana w latach 2016-2018, łącząc Fordońską z Toruńską. Elementem inwestycji jest nowy most nad Brdą. – Łączna długość nowych tras to ok. 2,4 km toru pojedynczego – informuje Stachowiak.
Odnowa taboru
Bydgoszcz myśli również o taborze. – Planujemy zakup 25 pociągów tramwajowych. Planuje się również remontowanie średnio w roku ok. 5-6 wagonów tramwajowych – mówi Marta Stachowiak. Przewidziana jest też przebudowa zajezdni przy Toruńskiej w celu przystosowania jej do obsługi taboru niskopodłogowego.
Planowane są też modernizacja i rozbudowa układu drogowego, z wytyczaniem wydzielonych pasów dla autobusów oraz rozbudowa inteligentnego systemu ITS. Wartość projektu, który został zgłoszony do kontraktu terytorialnego, sięga 343,86 mln zł.
Więcej o inwestycjach tramwajowych w Polsce, planowanych w ramach nowej perspektywy unijnej, na portalu MONITOR.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.