Na I linię metra wyjechał pociąg z nowymi naklejkami i piktogramami. Przy okazji po 2,5 roku warszawski ZTM postanowił wymienić nieaktualne od dwóch lat schematy komunikacji szynowej. To wstęp do ujednolicenia całej informacji w komunikacji miejskiej.
Od kilku dni na linii metra jeździ skład alstomowski nr 30, w którym pasażerowie mogą oglądać nowe oznaczenia. Zniknęły charakterystyczne obłe piktogramy z systemu identyfikacji wizualnej, opracowanego
przez zmarłego niedawno Ryszarda Bojara. Ich miejsce zajęły kanciaste oznaczenia, zgodne z
systemem oznaczeń przyjętych dla II linii metra.
Wymienione zostały też nieaktualne schematy komunikacji szynowej, które od momentu ich naklejenia –
2,5 roku temu – przedstawiały
niepoprawne informacje. Pokazywały one bowiem otwartą II linię metra i torowiska tramwajowe na Powstańców Śląskich oraz do Tarchomina Kościelnego. Tymczasem rzeczywistość okazała się odmienna: wpierw otwarto linie tramwajowe, a dopiero później II linię metra. ZTM nie widział jednak potrzeby wymiany schematów.
Nowe schematy są nie tylko bardziej aktualne, ale przede wszystkim dokładniejsze. Zawierają bowiem przebiegi konkretnych linii tramwajowych (a nie tylko ogólnie układu torowisk). Uwzględniają też zamknięcie torowiska na Służewcu. Pozostaje mieć nadzieję, że tym razem organizator bardziej będzie przykładać się do zapewnienia aktualnych treści.
Docelowo informacje w metrze mają zostać zunifikowane. – Decyzje co do harmonogramu dalszych prac związanych ze zmianą oznaczeń kolejnych pociągów metra jeszcze nie zapadły – podkreśla Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM.
Co więcej, organizator chce ujednolicić informację we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej. –Od ubiegłego roku Zarząd Transportu Miejskiego wdraża nowe oznakowanie pojazdów, zunifikowane m.in. ze stosowanym na stacjach linii M2 czy na nowych wiatach przystankowych. Od 2016 roku każdy nowy pojazd komunikacji miejskiej jest już oznakowany w ten sposób. Dotyczy to trzech umów i autobusów operatorów prywatnych Mobilis i Arriva (o numerach taborowych 92xx, 94xx, 98xx). Kolejne nowe pojazdy będą również oznakowywane w ten sposób – informuje Krajnow.
Nowe naklejki będzie można spotkać jednak nie tylko w nowych wozach. – Wszystkie starsze pojazdy, z wyjątkiem planowanych do wycofania w perspektywie roku, będą miały oznakowanie wymieniane na bieżąco w ramach możliwości operacyjnych operatorów. Harmonogram jest ustalany na bieżąco – dodaje rzecznik ZTM.