Trwa proces podpisywania umów w związku z dofinansowaniem w ramach programu sektorowego Innotabor. Prowadzi go Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, które rozdziela środki na innowacyjne pomysły w sektorze transportu kolejowego i tramwajowego. Udało się już podpisać cztery umowy za 31,5 mln zł. W pierwszej edycji wartość dofinansowań wyniesie prawie 157 mln zł.
NCBiR ogłosiło pierwszy konkurs w ramach programu Innotabor w połowie lipca zeszłego roku. Innotabor to sektorowy program finansowy dedykowany projektom dotyczącym taboru szynowego. Prowadzi go Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Głównym założeniem programu jest znaczące podniesienie poziomu innowacyjności i konkurencyjności polskiego przemysłu taboru szynowego oraz przemysłu z nim kooperującego, a także rozwój dziedzin nauki związanych z taborem szynowym.
W pierwszej edycji programu sektorowego Innotabor wpłynęło 14 projektów, które starały się o dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Mimo że przeszły one pozytywną ocenę formalną, to po ocenie merytorycznej panelu ekspertów zakwalifikowanych do dofinansowania zostało
tylko 13 wniosków. Producenci złożyli je na łączną kwotę dofinansowania 160,3 mln zł. Sumaryczna kwota wybranych jednak do dofinansowania wniosków to 156,7 mln zł, natomiast ich całkowita wartość to 318 mln zł, z czego ponad 161 mln zł stanowi wkład stawiających na innowacje przedsiębiorców.
Cztery umowy na innowacjeJak informuje biuro prasowe NCBiR-u, do tej pory udało się podpisać cztery umowy na kwotę 31,5 mln zł. Dofinansowanie w kwocie 3,16 mln zł otrzymały Zakłady Aparatury Chemicznej "Chemet", które opracują proekologiczny wagon do przewozu skroplonych produktów gazowych, w szczególności butanu i jego pochodnych, o powiększonej pojemności zbiornika i obniżonej masie własnej przy standardowej długości wagonu o symbolu WP125.
Kolejnym beneficjentem jest firma Medcom, która z Innotaboru otrzymała 3,4 mln zł na wielosystemowy układ napędowy i zasilania przeznaczony do elektrycznych zespołów trakcyjnych z wykorzystaniem elementów półprzewodnikowych SiC. Więcej o tym pisaliśmy
tutaj.
Umowę na dofinansowanie podpisał także Solaris, który otrzymał 10,41 mln zł. Firma chce opracować tramwaj nowej generacji z innowacyjnymi systemami pokładowymi. Z kolei firmy Mlabs oraz Techsolutions Group prowadzą prace nad tramwajem pomiarowym do pomiarów parametrów i oceny stanu infrastruktury, na co otrzymały aż 14,5 mln zł dofinansowania.
Kolejny konkurs jednak szybciej?Wyłonione w konkursie projekty mają różne okresy realizacji, a termin zakończenia większości z nich przypada na lata 2020–2021. – Warto przy tym podkreślić, że termin podpisania umowy nie determinuje terminu daty rozpoczęcia projektu, ponieważ zgodnie z regulaminem konkursu wykonawcy mogli rozpocząć projekty już dzień po złożeniu wniosku o dofinansowanie – informuje biuro prasowe. Zgodnie jednak z umową wykonawcy są zobowiązani do wdrożenia wyników projektu, poprzez wprowadzenie do własnej działalności, sprzedaż rozwiązania lub udzielenie licencji, w ciągu 3 lat od zakończenia realizacji projektu.
W ramach programu sektorowego Innotabor planowane jest ogłoszenie jeszcze 2 konkursów. Kolejny konkurs zostanie ogłoszony w połowie 2018 roku. Jednak, jak przyznał Jakub Murawski, zastępca kierownika sekcji zarządzania programami badań Innotabor z NCBiR, podczas
debaty o prędkim wspieraniu polskich innowacji na IV Europejskim Forum Taborowym, możliwe jest jednak przyspieszenie daty startu kolejnego konkursu. – Obecnie w ramach Komitetu Sterującego Programu, w którego składzie znajdują się przedstawiciele polskiego sektora producentów taboru kolejowego, trwają prace poświęcone określeniu zakresu tematycznego, budżetu i harmonogramu kolejnego konkursu – podaje biuro. Dopiero po zakończeniu posiedzenia znana będzie kwestia terminu uruchomienia kolejnej edycji.