Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Pomysł kolei na Warszawę Zachodnią. Nowa wizytówka stolicy?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-02-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Pomysł kolei na Warszawę Zachodnią. Nowa wizytówka stolicy?
wiz. IDOM i GLEBOWSKI STUDIO
PKP PLK przedstawiły założenia koncepcji przebudowy dworca Warszawa Zachodnia. Pasażerowie zyskają jedno zadaszenie przepuszczające światło, poszerzony tunel z kasami, nowy peron, podziemne połączenie z peronem linii obwodowej, a także trzy podziemne przystanki tramwajowe. Plany kolei wykraczają jednak daleko poza samą stację: po północnej stronie widzą miejsce na nową dzielnicę biurową – taką jak Mordor, tylko znacznie lepiej skomunikowaną.

PKP PLK szykują się do przebudowy Warszawy Zachodniej. Stacja wreszcie ma zyskać porządne funkcje dworcowe, licujące z rangą miejsca i odpowiadające obecnemu i prognozowanemu ruchowi. – To jeden z najważniejszych węzłów kolejowych w Polsce. Jego znaczenie będzie rosło, powstawać będą kolejne budynki, co przełoży się na większą liczbę pasażerów. Nasza koncepcja to rozwiązania przyszłościowe, na miarę XXI wieku – mówi Włodzimierz Żmuda, członek zarządu PKP PLK.

Znaczenie Zachodniego będzie tylko rosło

W opracowywaniu koncepcji wykorzystywano zaawansowane symulacje ruchu pieszego. – Przebudowa stacji to więcej niż zadanie czysto kolejowe. Efektem prac ma być dworzec wygodny dla pasażerów, ale optymalny też pod względem kosztów. Chcemy, żeby dworzec był centrum nowoczesnej dzielnicy biurowej – żeby powstał drugi Mordor, ale świetnie skomunikowany – mówi Michał Beim, członek zarządu PKP SA.

Obecnie, jak wylicza PKP PLK, Warszawa Zachodnia to największa stacja w Polsce. Obsługuje 1 tys. pociągów i ponad 60 tys. pasażerów w dobie. W godzinie szczytu popołudniowego ze stacji korzysta 5 tys. podróżnych, a w piątki ta wartość rośnie do 7 tysięcy. Podstawowym generatorem ruchu w tym momencie są perony, a podstawową osią komunikacyjną tunel pod torami łączący Aleje Jerozolimskie z Tunelową, do którego od strony Alej przylega nowy niewielki obiekt dworcowy.


wiz. IDOM i GLEBOWSKI STUDIO

Według prognoz, liczba podróżnych w godzinie szczytu wzrośnie do 13 tys. w 2020 r. i do 20 tys. w 2050 r. Jednocześnie liczba pociągów wzrośnie z 57 odpowiednio do 75 i 90. Kolej nadal będzie najważniejszym generatorem ruchu, ale za aż 16% ruchu będzie odpowiadać tramwaj. Natomiast w perspektywie roku 2050 r. planowana III linia metra wykroi dla siebie 9 punktów procentowych.

Inspiracja Romanowiczem

W zakresie inwestycji PKP PLK przewidziana jest przebudowa układu torowego, której celem jest zwiększenie przepustowości. Perony zostaną zbudowane od nowa w dotychczasowych lokalizacjach, a na każdy z nich będą prowadzić schody ruchome, zwykłe i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Powstanie też nowy peron dwukrawędziowy od strony Tunelowej – jedna z krawędzi będzie obsługiwać normalny ruch, a druga pociągi retro do Stacji Muzeum. Całość przykryje efektowne zadaszenie w formie hali peronowej, załamujące się i nieprzepuszczające światła od południa, za to doświetlające perony od strony północnej. – Celem było nawiązanie do znanej w Polsce i na świecie architektury Romanowicza i Szymaniaka. Stąd charakterystyczny kształt dachu i podpór – mówi Michał Jasiak z Biura Przygotowania Inwestycji i Rozwoju PKP PLK.


wiz. IDOM i GLEBOWSKI STUDIO

Zasadnicze zmiany zajdą pod ziemią. Istniejące przejście podziemne zostanie poszerzone z obecnych 8 metrów do nawet 50 metrów, będzie też ulokowane nieco niżej. Znajdą się w nim powierzchnie komercyjne, nowe kasy i poczekalnie, zaplecze techniczne, trzy przystanki tramwajowe na poziomie -2, a także podziemny łącznik do peronu w ciągu linii nr 20. W osi przejścia znajdą się windy. Świetliki w peronach zapewnią też doświetlenie tunelu pieszego. W jednym czasie, w ramach współpracy z Tramwajami Warszawskimi, powstanie tunel tramwajowy na poziomie -2, przy czym w pierwszym okresie tramwaje mają dojeżdżać od strony Ochoty do przystanku po południowej stronie. Koszt prac związanych z tunelem pokryją Tramwaje Warszawskie.

Reprezentacyjne wejście od strony Tunelowej

Zasadniczo obszar po południowej stronie pozostanie bez większych zmian – jest tam już dworzec, nowe biurowce. Zarządcy infrastruktury dążyli do jak najmniejszej ingerencji w istniejący obiekt dworcowy, ale także i tutaj zajdą zmiany. Zostanie on otwarty w miejscu restauracji McDonalds na nową, podziemną przestrzeń dworcową pod torami. Po południowej stronie torów powstanie też mały podziemny plac – tutaj bowiem spodziewane są spore potoki podróżnych w kierunku podziemnego przystanku tramwajowego linii Wola – Wilanów. Wszystkie przystanki tramwajowe będą miały otwarty charakter (tzn. z przejścia podziemnego będzie widać zatrzymujące się tramwaje na niższym poziomie).


Dworzec od strony Alej Jerozolimskich z otwarciem na poszerzone przejście podziemne, wiz. IDOM i GLEBOWSKI STUDIO

Nowy reprezentacyjny obiekt zaplanowano od strony Tunelowej. Będzie to właściwie wielka efektowna wiata, stanowiąca wejście do podziemnego dworca. Tutaj kolej widzi miejsce na nową dzielnicę biurową i wielki potencjał rozwojowy. Przed dworcem zaplanowano plac z fontanną i przystankami autobusowymi. Przejście podziemne zostanie tak rozbudowane, by umożliwić też w przyszłości możliwość połączenia z biurowcami.

– Staraliśmy się, żeby rozwiązania były skrojone na miarę potrzeb pasażerów. Mamy nadzieję, że się spodoba warszawiakom i przyjezdnym pasażerom i dworzec może stanie się nową wizytówką kolejową Warszawy – mówi Jasiak. Miłośników kolei i architektury ucieszy fakt, że zachowany zostanie charakterystyczny grzybek, choć jego funkcje przejmie jednak nowy budynek. Stary obiekt mógłby zostać wykorzystany np. na restaurację. Zachowana zostanie też przedwojenna nastawnia w międzytorzu.

Start prac w 2019 r.


PKP PLK przewidują zakończenie prac nad koncepcją programowo-przestrzenną w III kwartale tego roku. W I kwartale 2018 r. miałby powstać projekt budowlany, a w III kwartale 2018 r. – projekt wykonawcy. Do końca 2018 r. kolejarze chcieliby uzyskać pozwolenia na realizację inwestycji. Przetarg na prace budowlane jest zaplanowany w okresie IV kwartał 2018 r. – I kwartał 2019 r., a prace miałyby rozpocząć się w I kwartale 2019 r. i potrwać do 2021 r.

Nie wiadomo jeszcze, w jakim zakresie uda się zachować ruch. – Wyjdzie to w czasie fazowania robót i opracowywania szczegółowego harmonogramu prac. Będziemy się starali w maksymalnym stopniu utrzymać funkcjonowanie stacji – mówi Konrad Konarski.  Przypomina zarazem, że w podobnym okresie będzie prowadzony remont linii średnicowej dalekobieżnej, a do 2024 r. potrwają prace przy linii podmiejskiej, co również wiązać się będzie z ograniczeniami w ruchu.

Jednocześnie w okresie I kwartał 2019 r. – I kwartał 2020 r. powstać ma stacja Warszawa Główna, złożona z dwóch peronów dwukrawędziowych i pięciu torów, z czego środkowy będzie miał charakter toru manewrowego. Będzie on mógł przejąć część ruchu w czasie remontu. Układ torowy umożliwi skierowanie tam pociągów od strony zachodniej niemal ze wszystkich linii. Docelowo ruch w kierunku Warszawy Głównej będą mogły obsługiwać perony 4 bądź 5, a ruch wyjazdowy – perony 7 i nowy 8.

Kolejarze nie podają dokładnego kosztu inwestycji. Będzie on znany po opracowaniu dokumentacji projektowej i przetargu na prace budowlane. Zabezpieczono jednak środki w wysokości 400 mln zł.

Oddzielnym elementem jest zagospodarowanie części po północnej stronie torów. – Najważniejsze, by inwestycja kolejowa przebiegała sprawnie. Natychmiast jednak będziemy chcieli konsumować efekt komercyjny związany z budową biurowców – mówi Beim. To wymaga jednak współpracy z miastem i opracowania planów zagospodarowania. Jak podkreślają przedstawiciele kolei, 


wiz. IDOM i GLEBOWSKI STUDIO


wiz. IDOM i GLEBOWSKI STUDIO


wiz. IDOM i GLEBOWSKI STUDIO


wiz. IDOM i GLEBOWSKI STUDIO


wiz. IDOM i GLEBOWSKI STUDIO


wiz. IDOM i GLEBOWSKI STUDIO
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa Zachodnia nie taka wygodna na styku PLK i PKP SA

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia nie taka wygodna na styku PLK i PKP SA

Witold Urbanowicz 04 sierpnia 2023

Budowa Warszawy Zachodniej potrwa aż do końca 2024 r.

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia. Będzie zadaszenie nad pieszą kładką

Mobilność

Informacja pasażerska na stacji Warszawa Zachodnia w nowej odsłonie

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia: Już niebawem zamknięcie kolejnych peronów

Przestrzeń

Zobacz również:

Warszawa Zachodnia nie taka wygodna na styku PLK i PKP SA

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia nie taka wygodna na styku PLK i PKP SA

Witold Urbanowicz 04 sierpnia 2023

Budowa Warszawy Zachodniej potrwa aż do końca 2024 r.

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia. Będzie zadaszenie nad pieszą kładką

Mobilność

Informacja pasażerska na stacji Warszawa Zachodnia w nowej odsłonie

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia: Już niebawem zamknięcie kolejnych peronów

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5