Metro Warszawskie po tygodniach rozmów zawarło z Siemensem porozumienie ws. nadmiernie zużywających się kół w pociągach Inspiro. Producent ma podjąć niezwłoczne działania, które będą zmierzać do wymiany kół w ośmiu składach, a źródło płatności zostanie ustalone na podstawie wyników raportu wspólnego zespołu ekspertów.
Metro Warszawskie od dłuższego czasu zmaga się ze zbyt
szybkim zużywaniem się kół w nowych pociągach Inspiro i w efekcie nadmiernym, nawet kilkukrotnie szybszym zużywaniem się infrastruktury, zwłaszcza na I linii. Doprowadziło to do dużego i głośnego sporu między spółką a producentem. Zdaniem przewoźnika źródło problemu tkwi w niewłaściwej, przeważnie dwupunktowej współpracy koła i szyny.
Spółka wystąpiła do producenta pojazdów o uznanie tego problemu za wadę systemową i zleciła wymianę kół w ośmiu składach, zabezpieczając na ten cel środki z gwarancji bankowej. Siemens nie chciał jednak uznać tego za wadę systemową i wystąpił do sądu o zabezpieczenie dowodu (co nie jest jednoznaczne z przesądzeniem o winie). Biegły
w swojej opinii odniósł się tylko do II linii, uznając zarazem, że źródłem problemu są nieprawidłowo rozmieszczone i źle działające smarownice na trasie. Tę opinię z kolei odrzucało Metro, zarzucając biegłemu brak kompetencji.
Po posiedzeniu sądu firmy zasiadły jednak do stołu negocjacji. Metro Warszawskie poinformowało, że w dniach 4-6 grudnia zawarto porozumienie, zmierzające do rozwiązania istotnej dla eksploatacji pociągów kwestii. Zgodnie z tym dokumentem zostanie powołany wspólny zespół ekspertów, którego celem będzie zbadanie występowania problemów technicznych, w tym nadmiernego zużywania się kół w najnowszych składach. Strony ustaliły „mapę drogową”, która opisuje zasady działania tego zespołu.
Ponadto Siemens zobowiązał się do podjęcia niezwłocznych działań, które umożliwią wymianę kół w ośmiu pociągach. Na razie nie wiadomo kto za to zapłaci. Jak podaje Metro, źródła płatności zostaną ustalone na podstawie wyników raportu wspólnego zespołu ekspertów.