Do coraz większej liczby przetargów autobusowych w kraju nie przystępują żadni oferenci. Fabryki realizują tak wielką liczbę zamówień, że nie starcza im pracowników i miejsca na wykonywanie pojazdów.
Z tego powodu dochodzi do powtarzania przetargów. Taka sytuacja ma miejsce w Szczecinie, gdzie Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” po raz kolejny rozpisało konkurs ofert na dostawę autobusów przegubowych, po tym, jak
nie udało mu się wyłonić dostawcy w poprzednim.
Sporo czasu na dostawę
SPAK poszukuje przegubowców z układem drzwi 2-2-2-2, napędzanych silnikami diesla spełniającymi normę emisji spalin Euro 6. Dopuszczalną długość pojazdu określono na 17,5 do 18,1 m, miejsc siedzących ma być w środku 40 (10 dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi), stojących 130.
Czas dostaw wszystkich niskopodłogowców SPAK określił na 28 lutego 2019. To sporo czasu i z pewnością docenią to potencjalni dostawcy, którzy obecnie cierpią na coś w rodzaju „klęski urodzaju”. Kryteria dostawy to w 60% cena, w 38% ocena techniczna, 2% to natomiast skrócenie dostawy w stosunku do wyżej podanego terminu. Oferty w przetargu można składać do 10 kwietnia. Warto podkreślić, że w ostatnich latach SPAK sprowadzał głównie używane autobusy marki MAN, chęć zakupu nowych przegubowych pojazdów jest zatem sporą nowością.
Ostrołęka też powtarza
Także w Ostrołęce mamy do czynienia z powtórzeniem przetargu, gdzie ostatnio nie udało się znaleźć dostawcy 5 autobusów midi napędzanych silnikami diesla i 5 autobusów elektrycznych o podobnej wielkości. Zapewne wpływ miał na to bardzo krótki termin realizacji kontraktu, wyznaczony na pół roku.
Na razie ostrołęcki urząd miasta powtórzył przetarg na spalinowe pojazdy, o długości do 10,5 metra i pojemności odpowiedniej dla 61 pasażerów, w tym 20 na miejscach siedzących. Układ drzwi dla tych pojazdów jest w zasadzie dowolny. Kryterium oceny ofert to: 60% – cena, 30% – ocena techniczna, 10% – warunki gwarancji. Potencjalni dostawcy otrzymają zaledwie miesiąc więcej na wykonanie pojazdów, co może prowadzić do powtórki sytuacji. Wciąż czekamy na ponowny przetarg na 5 autobusów elektrycznych.