Poznań podsumowuje wyniki konsultacji ws. planowanej modernizacji trasy w ciągu ul. Kórnickiej (od skrzyżowania z ul. Jana Pawła II do os. Lecha - bez tunelu) oraz w ciągu ul. Żegrze (od os. Lecha do ronda Żegrze). Pasażerowie zyskają dodatkowy przystanek. Dodatkowo nie będą musieli już korzystać wyłącznie z przejść podziemnych w związku z planem wytyczenia pasów.
Generalnym założeniem jest wykonanie torów o nowoczesnych parametrach technicznych i technologicznych. W ramach projektu uwzględniony zostanie także ruch pieszo-rowerowy oraz drogowy. Wszystkie stosowane elementy wyposażenia przystanków będą tworzyć spójną kompozycyjnie całość oraz będą charakteryzować się funkcjonalnością, zapewniającą wysoki komfort pasażerom. Przebudowana i dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych ma zostać infrastruktura przystankowa.
Koncepcja (w niektórych elementach przygotowana dwuwariantowo) w ubiegłym roku została przedstawiona mieszkańcom, którzy zgłaszali swoje uwagi. Postulaty zostały przeanalizowane pod kątem technicznym. Wybrano warianty koncepcyjne do dalszego projektowania.
Przystanek
Kórnicka pozostaje w obecnej lokalizacji, zgodnie z postulatami strony społecznej oraz opinią Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w Poznaniu. Zostanie jednak kompleksowo zmodernizowany i wydłużony do długości krawędzi peronowej 45,0 m (dostosowanie trasy tramwajowej do możliwości obsługi dłuższych składów w przyszłości).
Zamiast przystanku
Polanka – z uwagi na postępujący rozwój zabudowy mieszkaniowej, uchwały Wspólnot Mieszkaniowych ul. Milczańskiej i Rady Osiedla Rataje, opinię Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w Poznaniu (w tym zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego) oraz analizę zasięgu przestrzennego – powstaną dwa nowe.
Polanka I będzie zlokalizowany bliżej istniejącego przejazdu drogowego w ciągu ulic Katowicka i Milczańska. Przejazd - zgodnie z postulatami mieszkańców oraz zapisami planu miejscowego - zostanie zamknięty dla samochodów - pozostanie wyłącznie przejście pieszo-rowerowe przez torowisko tramwajowe. Drugi przystanek,
Polanka II, będzie zlokalizowany przy osiedlu Zielony Taras.
Wychodząc jednak naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców os. Polanka przystanek Polanka I został zaprojektowany po wschodniej stronie przejścia przez torowisko, bliżej osiedla, co nie będzie miało istotnego wpływu na długość dojścia mieszkańców centralnej części osiedla w porównaniu ze stanem istniejącym, a dzięki dodaniu dodatkowego przystanku ("Polanka II") znacznie zwiększy się dostępność mieszkańców pozostałych osiedli do tramwaju.
Przystanek
Os. Tysiąclecia (wraz z infrastrukturą towarzyszącą) zostanie w pełni zmodernizowany i dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
mat. UM Poznań
Przystanek
Os. Czecha - zgodnie z postulatami strony społecznej – pozostanie w dotychczasowej lokalizacji, zostanie w pełni zmodernizowany i dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych (pojawi się dodatkowe dojście – przejście dla pieszych – w poziomie jezdni ul. Chartowo). Dodatkowo, dzięki korektom projektowym, przystanek zostanie przebudowany do standardu zintegrowanego przystanku tramwajowo-autobusowego, co ułatwi dokonywanie przesiadek.
Przystanki
w ciągu ul. Żegrze pozostają w obecnych lokalizacjach, zostaną zmodernizowane i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych (przejścia dla pieszych w poziomie jezdni ul. Żegrze wykonywane w ramach odrębnego zadania na podstawie odrębnej dokumentacji projektowej).
Przebudowa ronda Żegrze zostanie przeprowadzona pod kątem planowanego wydłużenia trasy tramwajowej w ciągu ul. Unii Lubelskiej do nowej pętli "Falista". Na rondzie zostanie zlikwidowane przejście podziemne, które zostanie zastąpione przez przejście dla pieszych w poziomie jezdni ul. Hetmańskiej.
mat. UM Poznań