Budynek dworca PKP w Poznaniu zamknięto jesienią 2013 roku. Jego miejsce zastąpił budynek Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego – w którym umieszczono nowe dworce PKP i PKS, oraz centrum handlowe Poznań City Center. Rozmowy na temat przyszłości starego dworca jednak wracają.
Tym bardziej, że zdaniem mieszkańców miasta, nowy dworzec jest niefunkcjonalny, bo znajduje się znacznie dalej od peronów niż stary budynek. W połowie września zdecydowano więc, że stary dworzec zostanie odnowiony i ponownie otwarty. W planach jest przywrócenie w tym budynku funkcji obsługi pasażerskiej. Jednocześnie ma on pełnić funkcję hotelową oraz biurową.
Kładka czy tunel?
W debacie dotyczącej zagospodarowania starego dworca i warsztatowej wizycie na jego terenie, w której udział wzięli nie tylko urzędnicy, ale też społecznicy i mieszkańcy najwięcej emocji budził temat kładki. Ta, według wstępnego projektu ma powstać nad peronami 4,5, 6 i skrócić do nich dojście z nowego dworca.
Spora część mieszkańców poddawała w wątpliwość takie rozwiązanie. Taka sama zgodność wśród uczestników warsztatów panowała w kontekście zadaszenia peronów 1, 4 i połączenia zadaszeń peronów 5, 6 z ewentualną kładką – w zadaszeniu nie ma być żadnych przerw. W kontekście peronów panowała zgodność, że jakość wykonania peronów 1 - 3 pozostawia wiele do życzenia i należy ją poprawić - zarówno nawierzchnię jak i małą architekturę.
Alternatywą dla kładki miałoby być wydłużenie tunelu pod peronami 4-6 w kierunku wschodnim tak, aby jego wyjście znajdowało się przed galerią handlową Poznań City Center. Miałoby to ułatwić szybką przesiadkę z pociągu na kolejny środek transportu: autobus miejski, PKS bądź taksówkę. Więcej ławek, kas, mniej funkcji komercyjnych
Z analizy stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania wynika, że części mieszkańców nie podobał się pomysł przeniesienia funkcji pasażerskich dworca na poziom -1, inni natomiast wskazywali, że to dobry pomysł, szczególnie jeśli dojdzie do przedłużenia tunelu. Uczestnicy warsztatów wyrażali także obawy co do dominacji funkcji komercyjnej nad pasażerską. Zwracali również uwagę na konieczność stworzenia wydzielonej poczekali oraz konieczność zwiększenia liczby kas i liczby ławek w przestrzeni otwartej.
Niemniej ważna była dyskusja na temat funkcji placów przed Starym Dworcem Głównym oraz Dworcem Zachodnim. Mieszkańcy chcą zachowania funkcji transportowej, ale w formie parkingu kiss&ride, postoju dla taksówek i przystanków komunikacji miejskiej. Jednocześnie wskazywano na zbyteczność tworzenia dodatkowego parkingu pod planowanym kompleksem, oraz potrzebę „zazielenienia” obszaru i postawienia dodatkowych ławek. W obszarze przed Dworcem Zachodnim zwrócono uwagę na możliwość powiększenia placu przed budynkiem kosztem jezdni, przesunięcia parkingu oraz postoju taksówek.
Zakończenie przebudowy starego dworca planowane jest na trzeci kwartał 2018 roku. Sama część pasażerska, gdzie będzie można m.in. kupić bilet, ma jednak zostać oddana do użytku wcześniej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.