Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań: Koniec GT6 na linii

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
02-01-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań: Koniec GT6 na linii
fot. Kasper Fiszer
Po 17 latach kończy się liniowa eksploatacja wagonów typu GT6 w poznańskim MPK. Kilka dni temu ostatni krótki tramwaj sprowadzony z Niemiec został przekwalifikowany na wóz historyczny.

W wigilię Bożego Narodzenia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu skreśliło z inwentarza liniowego wagon nr 615. Był to ostatni z osiemnastu eksploatowanych w mieście „krótkich helmutów”. – Tramwaj ten, jako wyprodukowany w roku 1957, był najstarszym wagonem w ruchu liniowym – mówi Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy przewoźnika.

Zbyt mało miejsc dla pasażerów

Wycofywany wóz nie zostanie skasowany – podobnie jak przekwalifikowany miesiąc temu wagon 102Na nr 71 – został działającym eksponatem historycznym. – Zamierzamy wykorzystywać go do obsługi linii turystycznych, wynajmów, uroczystości, parad itp. – podkreśla Iwona Gajdzińska. Pojazd stacjonuje w zajezdni S2 przy Madalińskiego i, choć MPK nadało mu nowy numer taborowy 2615, na burtach zostanie zachowane dotychczasowe oznaczenie.

Służba liniowa serii zakończyła się bez fajerwerków – przewoźnik, który często wykorzystuje swój tabor historyczny do celów promocyjnych organizując przejazdy specjalne, wystawy taboru itp., tym razem nie zdecydował się na uroczyste pożegnanie, a wagon dzień przed przekwalifikowaniem obsługiwał jak co dzień brygadę liniową, tego dnia na linii nr 3. – Posiada on jednak zbyt małą liczbę miejsc pasażerskich w stosunku do potrzeb codziennego ruchu w Poznaniu – tłumaczy decyzję o wycofaniu Iwona Gajdzińska.

Dostawy z dwóch miast

Wagony typu GT6 pojawiły się na poznańskich ulicach w 1996 roku. Podobnie jak w innych polskich miastach, których nie stać było na odświeżenie parku taborowego dużymi partiami pojazdów fabrycznie nowych, zdecydowano się na spore zakupy taboru używanego generacji GT zza zachodniej granicy, które kontynuowano do 2005 roku. Większość niemieckich tramwajów stanowiły jednak dłuższe wagony GT8.

Dwuczłonowe wagony GT6 przyjechały do Poznania z dwóch miast: cztery przegubowce pochodziły z Duesseldorfu, a czternaście – z Frankfurtu nad Menem. Pojazdy różniły się pomiędzy sobą m.in. elektryką i drobnymi szczegółami wizualnymi. Ostatni eksploatowany wagon pochodził z partii duesseldorfskiej i był jednym z najstarszych pojazdów tego typu, jakie użytkowało poznańskie MPK. Podczas naprawy w 2011 roku przewoźnik przemalował ostatniego „helmuta” w oryginalne niemieckie barwy, z którymi kursował do końca służby liniowej i które zachowa jako pojazd historyczny. Większość pozostałych wagonów GT6 została skasowana, cztery służą jako wagony techniczno-gospodarcze.

Kolejne miasto bez „helmutów”

Seria GT6, której sprowadzenie do Polski pozwoliło ustabilizować sytuację taborową w wielu miastach tramwajowych w latach 90. zeszłego stulecia, powoli odchodzi do historii. Z ruchu liniowego wycofano ją nie tylko w Poznaniu, ale i w Szczecinie (2009), Grudziądzu (2010) i Krakowie (2012). Systematyczne zakupy taboru mają pozwolić wkrótce wycofać wagony GT6 z obsługi także w Elblągu, w niedalekiej przyszłości można spodziewać się ograniczenia ich i tak niewielkiego ilostanu w Łodzi.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Przestrzeń

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

W Poznaniu ruszą dwie nowe linie minibusowe

Mobilność

W Poznaniu ruszą dwie nowe linie minibusowe

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Poznań. Prace w centrum opóźnione. Co z powrotem tramwajów?

Przestrzeń

Jak wygląda prototypowe Tramino tuż przed modernizacją?

Komunikacja

Pierwsza warszawska stopiątka wyjeżdża na linię w Konotopie

Przestrzeń

Łódź: Najstarszy wagon stał się zabytkiem

Komunikacja

Łódź: Najstarszy wagon stał się zabytkiem

Kasper Fiszer 03 lutego 2014

Zobacz również:

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Przestrzeń

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

W Poznaniu ruszą dwie nowe linie minibusowe

Mobilność

W Poznaniu ruszą dwie nowe linie minibusowe

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Poznań. Prace w centrum opóźnione. Co z powrotem tramwajów?

Przestrzeń

Jak wygląda prototypowe Tramino tuż przed modernizacją?

Komunikacja

Pierwsza warszawska stopiątka wyjeżdża na linię w Konotopie

Przestrzeń

Łódź: Najstarszy wagon stał się zabytkiem

Komunikacja

Łódź: Najstarszy wagon stał się zabytkiem

Kasper Fiszer 03 lutego 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5