Proces odnowy taboru MPK Poznań trwa. Na ulicach miasta pojawił się pierwszy niskopodłogowy tramwaj dwukierunkowy. Jedynymi dwukierunkowymi pojazdami, które mogą być wykorzystywane do obsługi wahadłowej, były wysokopodłogowe GT8. Wszystkie pojazdy zostaną dostarczone do końca roku.
W grudniu 2015 roku MPK Poznań podpisał z firmą Modertrans, spółką-córką poznańskiego przewoźnika, umowę na zakup
20 częściowo niskopodłogowych tramwajów jednokierunkowych, a wiosną ubiegłego roku następną umowę – tym razem na zakup
10 niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych. Obydwie umowy dotyczyły Moderusa Beta.
– Dostawy nowych tramwajów trwają od ubiegłego roku. W sumie na przestrzeni dwóch lat, a do końca tego roku, przybędzie nam 30 tramwajów niskopodłogowych – mówi Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań. – A to znaczy, że już co drugi nasz tramwaj będzie miał niską podłogę – dodaje Tulibacki. Po ulicach Poznania jeździ już 10 tych nowych tramwajów jednokierunkowych, a dostawy dwukierunkowych właśnie się rozpoczęły. Pozostałe wozy mają dotrzeć do końca roku.
– Odbiory tramwajów są wieloetapowe – mówi Marek Grzybowski, dyrektor ds. technicznych MPK Poznań. – W pierwszym etapie są oględziny, podczas których sprawdzamy zgodność ze specyfikacją zakupu, później odbywają się próby na terenie zajezdni, a po nich tramwaj rusza na ulice. Musi zrobić 100 km tytułem przejazdów technicznych zanim na pokład zabierze pasażerów. Gdy ten etap przejdzie pomyślnie, wyjeżdża na linie, żeby przez 14 dni odbyć testy w normalnej obsłudze eksploatacyjnej – mówi Grzybowski.
Tramwaje dwukierunkowe mogą być wykorzystywane w obsłudze wahadłowej podczas remontów torowisk. Do tej pory w takich sytuacjach MPK uruchamiało w takiej sytuacji stare, wysłużone i wysokopodłogowe tramwaje GT8, popularnie nazywane „Helmutami”. Moderus Beta jest pierwszym tramwajem dwukierunkowym, który ma niską podłogę. Wykorzystywany będzie jednak w normalnej, codziennej obsłudze, a nie tylko podczas remontów.
Dzisiaj dwukierunkowy Moderus Beta jeździ na linii 1. O tym na jakich liniach się pojawi zadecyduje system automatycznego sterowania pracami zajezdni – DMS. Nowe tramwaje będą stacjonować na terenie zajezdni Franowo i przy ul. Głogowskiej.
Dostawy Moderusów nie kończą tematu nowych tramwajów do Poznania. MPK prowadzi teraz przetarg na
dostawę 50 tramwajów, w tym 30 jednokierunkowych i 20 dwukierunkowych, z minimum 60% niskiej podłogi.
Najtańszą ofertę złożyła Pesa, ale cena nie jest jedynym kryterium wyboru. MPK nie rozstrzygnęło jeszcze postępowania.
Niedawno też, w listopadzie 2016 r., Modertrans
przedstawił Gammę – pierwszy w pełni niskopodłogowy tramwaj w swojej ofercie.