Przystanek wiedeński, działa na ul. Gwarnej w Poznaniu już ponad miesiąc. I choć inwestycja jest godna pochwały, bo służy szczególnie seniorom i niepełnosprawnym w bezproblemowym dostaniu się do tramwaju, to okazuje się, że mieszkańcy niekoniecznie wiedzą, jak z niego korzystać. Eksperci wskazują również, że wybudowano go w miejscu, w którym nie powinien powstać.
Przystanek wiedeński na ulicy Gwarnej miał powstać już w 2013 roku, ale ostatecznie budowa zakończyła się w połowie kwietnia 2014 roku. Opóźnienie spowodowane było faktem, iż żadna firma nie zgłosiła się do pierwszego przetargu na budowę przystanku, ale pojawił się również problem ze znalezieniem projektanta, który przygotowałby jego projekt.
Utworzenie na Gwarnej podwyższonej platformy, z której łatwo dostać się do tramwaju, jako pierwsza zaproponowała Rada Osiedla Stare Miasto. Inwestycja kosztowała miasto 300 tys. zł – na inwestycję składała się również przebudowa podziemnych instalacji, podniesienie jezdni do chodnika, oraz wyłożenie przystanku naturalną kostką granitową.
Podwyższeniem, które służy osobom z niepełnosprawnościami, mogą poruszać się również samochody. Ale ponieważ na Gwarnej ruch samochodowy praktycznie się nie odbywa, mieszkańcy oczekują na tramwaj stojąc na platformie – zamiast na chodniku.
Pomysł na budowę w tym miejscu przystanku wiedeńskiego krytykuje m.in. ekspert do spraw transportu Michał Beim. Jego zdaniem ze względu na fakt, iż ruch samochodów na ul. Gwarnej praktycznie nie istnieje, w miejscu tym powinien zostać wybudowany przystanek przylądkowy. Jest to typ przystanków, na których chodnik zostaje przedłużony praktycznie do toru tramwajowego, ale ponieważ jest to chodnik – nie mogą po nim jeździć samochody.
Tymczasem przystanek wiedeński sprawdza się na bardziej zatłoczonych trasach. Korzystanie z niego przez pasażerów komunikacji miejskiej jest możliwe wówczas, kiedy dojeżdża do niego tramwaj. Wcześniej piesi muszą oczekiwać na pojazd na chodniku, a po platformie mogą poruszać się auta.
W tym roku w Poznaniu mają powstać jeszcze dwa przystanki wiedeńskie. Nie wiadomo jeszcze, w jakich lokalizacjach dokładnie powstaną. Pod uwagę brane są m.in.: Rynek Jeżycki, Kraszewskiego, Plac Wiosny Ludów, Łąkowa, Różana, św. Czesława, Rynek Wildecki, Kosińskiego, Wspólna, Sielska i Kórnicka.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.