W ciągu roku powstanie kompletna dokumentacja projektowa dla budowy trasy tramwajowej wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ul. Ratajczaka. Podpisano umowę z konsrocjum firm Safege oraz Graph’it, do obowiązków których będzie należało również pełnienie nadzoru autorskiego nad inwestycją. Prace zaplanowano na lata 2021-2022.
– Przystępujemy do kolejnego etapu prac związanych z rewitalizacją centrum miasta. Projekt Centrum to nie tylko ul. Św. Marcin oraz przyległe ulice: Kantaka, Gwarna, czy 27 Grudnia, ale także trasa tramwajowa, która pobiegnie wzdłuż ul. Ratajczaka. Dzisiejsza umowa obejmuje pełne zaprojektowanie linii tramwajowej od skrzyżowania ulicy Niezłomnych z Królowej Jadwigi w kierunku ul. Św. Marcin – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Budowę planujemy, po zakończeniu projektowania i uzyskaniu wszystkich pozwoleń, od 2021 do końca 2022 roku. Będzie ona skoordynowana z innymi inwestycjami, które toczyć się będą w Poznaniu. Prace na ul. Ratajczaka rozpoczną się po zakończeniu przebudowy ronda Rataje i skrzyżowania al. Niepodległości z ul. Św. Marcin – mówi Wiśniewski.
Prace projektowe zrealizuje firma Safege wspólnie z firmą Graph’it. – Od ponad 70 lat działamy na całym świecie, a w Polsce od 28. Z dużych realizacji zarządzaliśmy m.in. budową dworca Łódź Fabryczna. W Poznaniu wykonywaliśmy m.in. projekt ul. Folwarcznej, a jeśli chodzi o zarządzanie i nadzór: plac Kolegiacki, zajezdnia na Franowie i tramwaj na Franowo. Projekt robimy wspólnie z firmą Graph'it doskonałą w modelowaniu w technologii BIM – zaznacza Mariusz Szmyd, zastępca dyrektora generalnego Safege Polska.
Wykonawca dokumentacji, po dokonaniu inwentaryzacji geofizycznej, architektonicznej oraz geodezyjnej obszaru inwestycji, przygotuje model BIM dla istniejącej infrastruktury. Będzie zobowiązany wziąć pod uwagę wszystkie dotyczące jej zamierzenia inwestycyjne i remontowe, zaplanowane przez jednostki miejskie i firmy nią zarządzające. Wszystko po to, by móc skoordynować te prace z budową trasy tramwajowej. Więcej o założeniach inwestycji piszemy
tutaj.
Gotowa dokumentacja ma zawierać wszystkie wymagane decyzje, uzgodnienia, zatwierdzenia, opinie oraz pozwolenia, a także wniosek o pozwolenie na budowę. Obejmować będzie m.in. projekt koncepcyjny, projekty zagospodarowania terenu, małej architektury oraz drogowy i torowy z włączeniem do istniejącego układu komunikacyjnego.
– Projekt budowy trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka wiąże się z dużym dofinansowaniem, które Miasto uzyskało na jego realizację. To prawie 60 mln zł, a wartość całego projektu to 130 mln zł – wyjaśnia Katarzyna Parysek, zastępca dyrektora Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta. – Inwestycja jest istotna z punktu widzenia ożywienia tego obszaru. Linia ta to także skrócenie dojazdu z Wildy i Dębca do centrum miasta, ale również część przyszłe osi Poznania w kierunku północ-południe. W ramach Projektu Centrum powstanie tez bowiem prawoskręt z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego, a w dalszej przyszłości tramwaj miałby być poprowadzony przez ul. Młyńską, Solną do Pułaskiego – dodaje Mariusz Wiśniewski.