MPK w Poznaniu ogłosiło przetarg ma dostawę dziesięciu nowych dwukierunkowych tramwajów. Wozy muszą posiadać co najmniej 20% niskiej podłogi. To już kolejne postępowanie przetargowe na nowe tramwaje, które ogłasza w tym roku poznański przewoźnik.
Przedmiotem ogłoszonego przez MPK przetargu jest dostawa wraz z serwisem gwarancyjnym 10 tramwajów dwukierunkowych, niskopodłogowych, wieloczłonowych o długości od 28 do 32 m i szerokości 2,35 do 2,40 m, napędzanych silnikami prądu przemiennego. Prędkość maksymalna musi wynosić minimum 70 km/h. Zamawiający oczekuje zastosowania wózków skrętnych.
Tramwaj musi posiadać co najmniej 20% niskiej podłogi. Zgodnie z SIWZ-em pod pojęciem niskiej podłogi rozumie się wejście w strefie drzwiowej w granicach 290-350 mm na poziomem główki szyny, natomiast w pozostałych strefach na wysokości 480 mm. Nachylenia w tej części nie mogą przekraczać 14%. Zamawiający dopuszcza, żeby siedzenia nad wózkami były dostępne z podestów. Nie jest natomiast dopuszczone dzielenie strefy niskopodłogowej strefą wysokopodłogową.
Pojemność tramwaju określono na minimum 190 osób (przy założeniu 0,2 m kw. powierzchni na osobę stojącą). Producent ma zapewnić min. 30 stałych miejsc siedzących oraz sześć foteli rozkładanych, przy czym liczba miejsc siedzących musi stanowić 12-25% wszystkich miejsc w tramwaju. Minimalna szerokość przejścia wynosić ma 550 mm, przy czym w rejonie wózków może być zwężona do 420 mm. Tramwaj musi być wyposażony w układy ogrzewania, wentylacji wymuszonej (mechanicznej) i klimatyzacji. W pojeździe założono montaż okien uchylnych. Przewidziano również miejsca dla wózków inwalidzkich i rowerów (minimum po jednym miejscu), minimum trzy zespoły podwójnych gniazd USB do ładowania urządzeń mobilnych oraz system zliczania pasażerów.
Wymagania dotyczące udziału w przetargu nie są duże – startować mogą firmy, które zrealizowały co najmniej jedną dostawę pięciu tramwajów z minimum 20% niskiej podłogi. Termin składania ofert mija 9 lutego. O wyborze zadecydują cena (75%), udział niskiej podłogi (20%) oraz pojemność tramwaju (5%). Wykonawca będzie miał 20 miesięcy od podpisania umowy na zrealizowanie zamówienia. Wydaje się, że duże szanse na wygraną będzie miał poznański Modertrans. Solaris i Pesa jak dotąd nie zajmują się produkcją taboru częściowo niskopodłogowego.
Poprzedni przetarg
dotyczył dostawy 20 częściowo niskopodłogowych wozów jednokierunkowych, z opcją na zwiększenie zamówienia o kolejne dziesięć pojazdów. Jedyną ofertę, idealnie mieszczącą się w kosztorysie, złożył Modertrans.