Tramwaje Warszawskie podpisały z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie projektu pn.: „Budowa trasy tramwajowej w ciągu ul. Powstańców Śląskich oraz modernizacja zaplecza wraz z wymianą sprzętu”. Całkowity koszt projektu to 207 mln zł, z czego blisko 100 mln zł stanowi dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Projekt „Budowa trasy tramwajowej w ciągu ul. Powstańców Śląskich oraz modernizacja zaplecza wraz z wymianą sprzętu” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dotyczy on budowy brakującego odcinka torowiska w ciągu ul. Powstańców Śląskich pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Radiową a skrzyżowaniem z ul. Górczewską oraz inwestycji realizowanych na terenach wszystkich czterech zajezdni.
Ponadto, projekt obejmuje zakup specjalistycznego sprzętu:
- pojazd specjalny do prac przy sieci trakcyjnej (tzw. wóz wieżowy). Samochód Montraks 5PS jest pojazdem specjalnym, dwudrogowym, z możliwością jazdy po każdym rodzaju torowiska tramwajowego. Służy do konserwacji i napraw tramwajowej sieci trakcyjnej i jej elementów. Posiada obracany, izolowany pomost roboczy, z którego można wykonywać wszelkie prace sieciowe pod napięciem. Pojazd ma urządzenia i oznakowanie jak dla wozów wieżowych wykonujących czynności na drodze oraz poruszających się z uprzywilejowaniem w ruchu.
- dźwigniki tramwajowe. Dźwigniki tramwajowe są zlokalizowane w każdym Zakładzie Realizacji Przewozów. Każdy komplet dźwignika stanowi zespół 12 przejezdnych podnośników kolumnowych, przeznaczonych do pracy w konfiguracji 3 x 4 podnośniki lub 12 podnośników razem. Takie urządzenia pozwalają na podnoszenie wieloczłonowych wagonów PESA, np. Swing (taki tabor zakupiła w 2009 r. Spółka Tramwaje Warszawskie). Adaptery 4 podnośników uchwytu ciężaru pozwalają na podniesienie każdego członu osobno lub całego tramwaju przy zastosowaniu 12 podnośników.
- specjalistyczna prasa do tramwajowych zestawów kołowych. Służy do montażu i demontażu kół jezdnych z osi wózków wagonowych. Ponadto wykorzystywana jest do demontażu i montażu elementów składowych zamontowanych na osiach przekładni wagonowych. Prasa ta zakupiona została przede wszystkim z uwagi na konieczność wykonywania napraw wagonów 105N, 105 N2K/2000, 116 Na, 120 N, 120Na, 123 N.
- pojazd specjalny – żuraw samochodowy, przeznaczony w szczególności do wkolejania wagonów tramwajowych.
- pojazd specjalny, szynowo-drogowy, przeznaczony do holowania wagonów tramwajowych.
- 6 szt. tramwajów technicznych z doczepami oraz wyposażeniem specjalistycznym.
- dwa pojazdy specjalne – żurawie samochodowe.
Inwestycje realizowane w zajezdniach polegają na wymianie lub modernizacji infrastruktury służącej do szeroko rozumianej obsługi wagonów tramwajowych, usprawniając ją oraz czyniąc ją dokładniejszą, tańszą i bezpieczniejszą dla środowiska (np. stanowiska smarowania i wymiany oleju w wagonach tramwajowych), a także na zakupie niezbędnego sprzętu oraz tramwajów technicznych. Dzięki ich realizacji znacznej poprawie ulegnie jakość obsługi wagonów co pozytywnie wpłynie na długość ich eksploatacji, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów tejże obsługi.
To już szósta umowa o dofinansowanie w ramach POIŚ, którą podpisały Tramwaje Warszawskie. Poprzednie umowy o dofinansowanie dotyczyły projektów:
- „Modernizacja trasy tramwajowej Dworzec Wileński – Stadion Narodowy – Rondo Waszyngtona wraz z zakupem 30 tramwajów niskopodłogowych”,
- „Zakup tramwajów niskopodłogowych do obsługi sieci komunikacji tramwajowej w Warszawie”,
- „Dostosowanie taboru Tramwajów Warszawskich do potrzeb osób niepełnosprawnych – zakup 60 tramwajów niskopodłogowych”,
- „Obsługa północnych obszarów Warszawy komunikacją tramwajową w związku z rozbudową sieci metra oraz zakupem taboru”
- „Dostosowanie infrastruktury tramwajowej w Warszawie do potrzeb związanych z eksploatacją tramwajów niskopodłogowych” .
Do dnia 22.12.2014 Spółka Tramwaje Warszawskie uzyskała ok. 812 mln zł dofinansowania w ramach Perspektywy Finansowej 2007-2013.