Premier Ewa Kopacz wizytowała dzisiaj (14 listopada) ukończony odcinek II linii metra i przejechała całą trasę pociągiem. – Było bardzo miło. Dziękują pewnie również, ci, którzy będą mogli dojechać szybko i wygodnie – powiedziała Kopacz. W krótkiej wypowiedzi wsparła też Hannę Gronkiewicz-Waltz, ubiegającą się o reelekcję na stanowisko prezydenta miasta.
Dzisiaj rano premier Ewa Kopacz odwiedziła nieotwartą jeszcze stację C-9 Rondo Daszyńskiego na centralnym odcinku II linii metra. Następnie razem z władzami miasta i Metra przejechała do stacji końcowej C-15 Dworzec Wileński i z powrotem. – Było bardzo miło. Dziękuję bardzo. Dziękują pewnie również ci, co będą mogli dostać się ze Śródmieścia na Pragę i odwrotnie – bardzo szybko, wygodnie, jednocześnie obserwując na monitorach informację o trasie – powiedziała Ewa Kopacz.
Premier wsparła też ubiegającą się o reelekcję na stanowisko prezydenta miasta Hannę Gronkiewicz-Waltz. – Jak panowie mnie pytali, czy chciałabym, żeby w Radomiu było metro, odpowiedź jest tylko jedna: trzeba byłoby sklonować prezydent Hannę Gronkiewicz-Waltz. Wtedy byłaby szansa, żeby w takich miastach, jak Radom, było metro – mówiła Kopacz.
Ewa Kopacz gratulowała też tempa budowy. – Chcę przypomnieć, że te siedem stacji na drugiej nitce budowane było przez panią prezydent przez trzy lata (w rzeczywistości były to cztery lata – red.). Pierwsza nitka była budowania 25 lat – wskazywała premier.
Warto jednak pamiętać, że przez 25 lat zbudowana została cała I linia metra o długości 23 km i składająca się z 21 stacji. Pierwszy, 11-kilometrowy odcinek z jedenastoma stacjami, otwarto w 1995 r. po 12 latach budowy. Do stacji Młociny pociągi dojechały w 2008 r.
Kontrakt na projekt i budowę 6-kilometrowego odcinka centralnego II linii metra podpisano w październiku 2009 r. z konsorcjum firm Astaldi (Włochy), Gülermak (Turcja) i PBDiM Mińsk Maz., które utworzyły potem spółkę cywilną AGP Metro. Prace budowlane ruszyły we wrześniu 2010 r. na stacji C-9 Rondo Daszyńskiego. Sama budowa wydłużyła się o 11 miesięcy, mimo to inwestycja była realizowana szybko. 30 września 2014 r., po czterech latach budowy, wykonawca zgłosił gotowość obiektów centralnego odcinka II linii metra do odbiorów. Zakończyły się już odbiory wewnętrzne, inspektorzy Metra nie stwierdzili
żadnych wad istotnych, które mogłyby opóźnić uruchomienie tego odcinka. Teraz stacje sprawdzają służby zewnętrzne, w tym strażacy. Otwarcie dla pasażerów zapowiadane jest na
14 grudnia br. – jeśli oczywiście dalsze odbiory będą przebiegać sprawnie i zostanie wydane pozwolenie na użytkowanie.
Niedawno Warszawa ogłosiła przetarg na r
ozbudowę II linii o tzw. odcinki 3+3 – po trzy stacje w każdą ze stron (w kierunku Woli i Targówka). Stacje te mają być gotowe w 2019 r. Do 2022 r. powstanie kolejne pięć stacji i metro dotrze na Bemowo oraz Bródno.
***
Hanna Gronkiewicz-Waltz o komunikacji: plany na kolejną kadencjęfot. WUfot. WU fot. WU fot. WU
fot. WU