Szkocki właściciel PolskiegoBusa sir Brian Souter, który w poniedziałek zaprezentował w Warszawie nową usługę, PolskiBus Gold, czyli komfortowe autokary, które będą jeździły na trasach ze stolicy do Wrocławia i Krakowa, wyjaśnił też m.in. dlaczego nie zainwestuje w sanocki Autosan i dlaczego jego autokary nie będą jeździły na LNG.
Souter długo odpowiadał na pytania,
nie tylko związane z nową usługą, ale też bardziej od niej odległe.
O Autosanie
Byłem w Autosanie dwa lata temu i chciałem im zlecić zamówienie, ale jakość pojazdu jaki mogli nam zaproponować, była niska. Producent naszego podwozia nie zgodził się na współpracę, z powodu właśnie tej jakości.
Jednocześnie zaprosiłem naszych współpracowników ze Szkocji by przyjechali i zobaczyli jak to wygląda. Ale nie znaleźli nic co by było atrakcyjne. Żałuję bardzo, bo pracownicy, którzy tam są to świetni specjaliści, ale cała fabryka raczej przypomina muzeum z czasów stalinowskich. Raczej przystosowana do produkcji czołgów niż autobusów. Lubię wyzwania, ale to muszą być racjonalne wyzwania.
O inwestycji w polską kolej
Jak dobrze wiecie jestem właścicielem jednych z największych linii kolejowych w Wielkiej Brytanii. Współpracuję z Richardem Bronsonem w tej kwestii. Zawsze podkreślałem, że szukam podobnych możliwości w Polsce, ale na razie nie widzę takich możliwości. Pasowałby nam system franczyzowy, a na razie nie ma planów by w Polsce coś takiego powstało.
O wykorzystaniu LNG w PolskimBusie
Nie rozważamy wprowadzenia takiego napędu w naszych autokarach, bo byłby wtedy problem z logistyką. Nasze obecne autokary mogą przejechać do 1000 km na jednym tankowaniu. W przypadku alternatywnych źródeł energii należałoby tankowanie zaplanować zupełnie inaczej. I tak nasze silniki są bardzo nowoczesne. Wszystkie spełniają normę Euro 6.
Ale rozważamy różne rozwiązania. To bardzo ciekawy temat, bo niektóre hybrydy, które teraz budujemy, mają dużo lepsze osiągi jeśli chodzi o zużycie paliwa niż diesele. Ale to technologia, która dużo bardziej nadaje się do autobusów miejskich, bo korzysta z rekuperacji przy hamowaniu.
O PolskiBus Gold
Kilka lat temu przeprowadziłem w Szkocji eksperyment. Mieliśmy świetną siatkę połączeń, ale nie za bardzo potrafiliśmy przyciągnąć pasażerów biznesowych. Stąd wziął się produkt "Gold" i dziś wprowadzamy go w Polsce.
Autokary ADL Plaxton "Elite i" na podwoziu VolvoB11R zaprojektowaliśmy sami. Chciałbym aby nasze pojazdy, które produkujemy w Anglii i Belgii powstawały również w Polsce, tym bardziej że to właśnie polska centrala pomaga nam w zarządzaniu podobnymi przedsiębiorstwami w Finlandii i Estonii. Rozmawiałem z producentami w Polsce, tyle, że na razie żaden nie jest w stanie stworzyć pojazdu, który byłby zgodny z naszymi wymaganiami.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.
