Niedawne doniesienia medialne o prawdopodobnych opóźnieniach na inwestycjach tramwajowych w Olsztynie wywołały spore poruszenie. Tak wielkie, że głos zabrał prezydent miasta. – Nie wiem, czy to potrzeba szukania na siłę sensacji, czy też zwyczajny brak wiary w to, że może być dobrze i normalnie – pisze Piotr Grzymowicz. – Nie ma żadnych opóźnień – zapewnia.
Zaniepokojenie wywołały
wnioski wykonawców do Urzędu Miasta o przedłużenie terminu zakończenia robót. Miasto prędko wydało oświadczenie, w którym urzędnicy zapewniali, że nie ma opóźnień przy realizacji inwestycji tramwajowej. Zaznaczali nawet, że niektóre odcinki zostaną wręcz skończone jeszcze przed planowanym czasem. – Najlepszym przykładem jest ulica Obiegowa, która będzie oddana przed terminem – przypomina Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.
Wnioski w większości zostały odrzucone przez miasto, bowiem uznano je za bezzasadne. – Na tramwajowych budowach naprawdę jest dobrze i widać, że nie ma powodów do niepokoju. Oczywiście, każda budowa jest obarczona ryzykiem, że może zdarzyć się coś nieprzewidywalnego, ale naszym zadaniem jest to przewidzieć i to ryzyko, nawet jeśli jest to „siła wyższa”, zminimalizować – przekonuje prezydent miasta.
Prezydent komentuje także współpracę wykonawców z miastem oraz jak odnoszą się oni do próśb urzędników. – Uzgadniamy z wykonawcami takie zmiany w harmonogramie prac, które pozwalają na bezpieczne funkcjonowanie miasta. W końcu mamy dobrych wykonawców, którzy to dobrze rozumieją i dostosowują się do naszych próśb – pisze Grzymowicz.
Przypomnijmy, że postęp robót wynosi w tej chwili następująco:
Odcinek A (Skanska): ulice Witosa, Płoskiego, Sikorskiego, Tuwima, Bukowskiego – 52,65%
Odcinek B (Strabag): ulica Obiegowa wraz z wiaduktem w ciągu ulicy Żołnierskiej – 87,25%
Odcinek C (Torpol): ulice Żołnierska, Kościuszki, pl. Konstytucji 3 Maja, Dworcowa, Towarowa – 20,61%
Odcinek D (Balzola): al. Piłsudskiego, Plac Jana Pawła II, ul. 11 Listopada, Plac Jedności Słowiańskiej, ul. Pieniężnego – 16,95%
Odcinek E (Skanska): zajezdnia postojowa dla autobusów przy Sikorskiego – 52,87%
Odcinek F (Budimex): zajezdnia tramwajowa przy ul. Kołobrzeskiej 40 w formule „zaprojektuj i wybuduj” – 75,88%
Dostawa i montaż systemu ITS (Sprint) – 64,78%
– Zapewniam, że inwestycje zakończą się zgodnie z planem i jesienią olsztyński tramwaj pojedzie przez piękne, odnowione ulice, korzystając z usprawnień wynikających z inteligentnego zarządzania ruchem, zwanego ITS – twierdzi Grzymowicz.
Prezydent jest tak dobrej myśli, że przesunął termin rozliczeń finansowych z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości o miesiąc wcześniej, na grudzień 2015 roku. – Jeśli ktoś sądzi, że jestem ryzykantem to pragnę go uspokoić. To nie ryzyko, to realna ocena, bez strachu i z odrobiną wiary – mówi Piotr Grzymowicz.