Do początku 2016 r. jedno z charakterystycznych miejsc Wrocławia – tzw. Przejście Świdnickie u zbiegu Świdnickiej i Kazimierza Wielkiego – zmieni zupełnie swoje oblicze. Autorzy projektu „Przystanek Kultura ESK 2016” opowiadają o jego głównych założeniach.
Nowym elementem przestrzeni będą dosyć nowatorskie przystanki czy też precyzyjnie ujmując – konstrukcja pod trakcję i oświetlenie przystanków tramwajowych. Stanowią one integralną część projektu – podkreślają oś ul. Świdnickiej, zwężają optycznie Trasę W-Z, odtwarzając w ten sposób, za sprawą swojej kubatury, historyczny przekrój urbanistyczny, który został zaburzony w latach siedemdziesiątych, gdy wytaczano wspomnianą trasę. Nowe wiaty zostaną wykonane z prętów z włókna szklanego, które będą zawieszone na stalowym szkielecie. – Jest to pomysł na materiał, który charakteryzuje się prostotą montażu, łatwością użytkowania, elegancją, trwałością a jednocześnie niską ceną. Efekt jaki chcieliśmy osiągnąć to lekkość i pewnego rodzaju eteryczność kubatur, które uzupełnią tkankę miejską, dając nową jakość przestrzeni miejskiej w centrum – wyjaśnia Marcin Major z firmy Major Architekci, odpowiedzialnej za projekt przebudowy Przejścia Świdnickiego.
wiz. Major ArchitekciZadaszenia będą dawały możliwość stosowania przestrzennych efektów iluminacji. – Projektowana instalacja ma pełnić funkcję przystanków kulturalnych. Przewiduje się na nich stosowanie różnych efektów iluminacji np. w okresie trwania ESK lub innych imprez kulturalnych Wrocławia. Wraz z projektowanym placem przed siedzibą ESK będzie wprowadzać ożywienie kulturalne w tym miejscu – informuje Marcin Major.
wiz. Major ArchitekciNajwiększa zmiana zajdzie w układzie komunikacyjnym. Piesi zyskają przejście w poziomie ulicy. – Zmiana funkcji przejścia podziemnego również podyktowana jest założeniami konkursowymi. W związku ze zmniejszonym ruchem kołowym nie będzie potrzeby prowadzenia szerokiego przejścia podziemnego – mówi Marcin Major. Jak zapewnia, ze względu na zmianę funkcji ul. Kazimierza Wielkiego nie pogorszy się bezpieczeństwo pieszych.

wiz. Major ArchitekciPrzejście podziemne, które stało się charakterystycznym elementem tego miejsca, nie zniknie. – Chciałabym nadmienić, że nie będzie ono jednak całkowicie zlikwidowane, a jedynie zawężone. Nadal będzie możliwość przejścia dołem, choć główny ruch pieszych będzie odbywał się górą – zapewnia Marcin Major. Podziemna przestrzeń ma być wykorzystana potrzeby galerii sztuki WRO-ART CENTER.
wiz. Major Architekci
Przedsięwzięcie prowadzone będzie w trzech etapach. W pierwszych dwóch zostanie przebudowane przejście podziemne, powstanie przejście naziemne, zostaną wybudowane podwójne przystanki tramwajowe wraz z kubaturami, a także zostanie zaaranżowany plac przed dawnym barem mlecznym Barbara, w którym mieścić się będzie siedziba ESK 2016. Etapy te powinny zostać zrealizowane do początku 2016 r. W trzecim etapie jezdnia północna ul. Kazimierza Wielkiego zostanie zamknięta dla ruchu kołowego z wyłączeniem ruchu samochodów specjalnych. W jej miejscu powstanie zielony bulwar pieszy w osi wschód-zachód.
wiz. Major ArchitekciNa przebudowie skorzystają też pasażerowie autobusów. – Projekt przewiduje wprowadzenie osobnych pasów komunikacji miejskiej dla autobusów. Istniejące przystanki autobusowe zostaną przebudowane. Zostaną zlikwidowane zatoczki autobusowe, a same przystanki będą znajdować się w obrębie pasów ruchu przeznaczonych dla komunikacji miejskiej – wyjaśnia Marcin Major.
wiz. Major ArchitekciCzęsto problemem efektownych konstrukcji i rozwiązań są późniejsze koszty eksploatacji. Projektanci zapewniają jednak, że w przypadku tych wiat – za sprawą materiałów, z którego zostaną wykonane – nie będzie żadnych problemów z ich utrzymaniem. – Włókno szklane jest lekkie i łatwe w montażu. Jest to również materiał gładki i nieporowaty, dzięki czemu jest on łatwy w utrzymaniu w czystości. W razie uszkodzenia jednego z elementów, można go łatwo i niewielkim kosztem wymienić – zapewnia Marcin Major z firmy Major Architekci. Z podnośnika mają być dostępne kraty pomostowe, do których przymocowane będą pręty z włókna szklanego. Ponadto konstrukcja ma być zabezpieczona również przed zanieczyszczeniem jej przez ptaki.