W Warszawie cyklicznie przeprowadzane są pogłębione badania socjologiczne na tematy związane z funkcjonowaniem miasta. Komunikacja miejska nieustanie utrzymuje wysokie noty. Za najpilniejsze inwestycje mieszkańcy nieustannie uznają budowę obwodnicy oraz rozbudowę metra.
Badania w ramach tzw. barometru warszawskiego są realizowane cyklicznie, od 2003 r. Teraz odbywają się dwa razy do roku. Ankieterzy spotykają się z mieszkańcami face-to-face. Losowa i reprezentatywna próba wynosi 1100 mieszkańców. – To dogłębne badanie socjologiczne. Jest dobrym narzędziem w określaniu np. słabiej ocenianych obszarów, które wymagają inwestycji – mówi Bartosz Milczarczyk, rzecznik prasowy miasta. Ostatnie badania są z listopada 2013 r.
Dojazd przede wszystkim komunikacją miejskąZ badania wynika, że 52% osób przemieszczających się po Warszawie codziennie lub prawie codziennie korzysta z komunikacji miejskiej (w ogóle nie korzysta natomiast 10%). Jako najważniejsze powody wybierania transportu zbiorowego respondenci wskazywali brak innej możliwości i dobre połączenia komunikacyjne (po 38%). Na dalszych miejscach były natomiast niestanie w korkach (30%), niewielka odległość do przystanku / stacji (25%) oraz koszt podróży (24%). Respondenci mogli wybrać więcej niż jedną odpowiedź.
W tej sytuacji – przy popularności transportu zbiorowego – nie dziwi poparcie dla uprzywilejowania komunikacji miejskiej kosztem ruchu samochodów. Aż 84% warszawiaków się z tym w pełni albo raczej zgadza. Przy czym 58% uważa, że liczba buspasów jest wystarczająca.
Według warszawiaków najważniejsze sprawy do rozwiązania w mieście to usprawnienie komunikacji (24%), poprawa służby zdrowia (19%), budowa metra (12%). Na dalszych miejscach znajdują się naprawa dróg, budowa obwodnicy i poprawa infrastruktury drogowej. Przy czym mieszkańcy proszeni o wybranie z listy najpilniejszego zadania wskazują obwodnicę (32%) i rozbudowę metra (32%).Pozycje te zajmują nieustannie wysokie miejsce wśród priorytetów warszawiaków. 14% mieszkańców wskazuje natomiast remontowanie ulic. Inne komunikacyjne przedsięwzięcia (np. wymiana taboru, budowa nowych mostów, nowych tras tramwajowych, usprawnienia sygnalizacji) są nisko wśród priorytetów (poniżej 5% każda z opcji).
Wysokie oceny funkcjonowania komunikacjiBardzo dobrze lub raczej dobrze komunikację ocenia aż 83% warszawiaków – wartość ta utrzymuje się na wysokim poziomie w kolejnych badaniach. W ostatnich latach ocena nie spadła poniżej 72%. Źle komunikację ocenia 10%. Według 42% respondentów komunikacja miejska poprawiła się w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Zmiany nie widzi 44% badanych.
Skąd tak wysokie noty komunikacji miejskiej? – Przede wszystkim to efekt inwestycji o wartości 5 mld zł, które realizowaliśmy w ciągu ostatnich 7-8 lat. Proponujemy podróże na wysokim poziomie w dużej mierze wymienionym taborze – komentuje Milczarczyk.
Wysokie oceny znajdują odzwierciedlenie w bardziej szczegółowych pytaniach – 67% jest (raczej) zadowolona z częstości kursowania komunikacji, 77% uważa, że pojazdy na ogół jeżdżą zgodnie z rozkładem jazdy. Co najbardziej się podoba warszawiakom w komunikacji? Przede wszystkim jej zasięg (19%), następnie wprowadzenie autobusów niskopodłogowych (14%), punktualność i dobra częstotliwość oraz czas jazdy.
Generalnie w komunikacji czujemy się bezpiecznie. Jeżeli chodzi o komunikację naziemną dzienną odpowiedź bardzo albo raczej bezpiecznie wybrało 85% respondentów (tylko 5% wybrało opcję raczej albo bardzo niebezpiecznie). Na stacjach i w pociągach metra bezpiecznie czuje się ok. 80% badanych (niebezpiecznie – 3-4%, przy czym 16% respondentów pytanie nie dotyczy, bo nie korzystają z metra). W przypadku komunikacji nocnej wyniki dzielą się po połowie.
Droższe bilety – niekoniecznieZa największe wady uznano ceny biletów – tę odpowiedź wskazało 19%. To znaczący wzrost – w latach 2009-2010 r. było to tylko 2-3%, a w roku 2012 r. wartość ta sięgnęła 10%. Drugie miejsce zajmuje tłok (18%), kolejne – brud i nieprzyjemny zapach (9%). Te cechy nieustannie zajmują wysokie miejsce. Jednocześnie aż 12% nie widzi żadnych negatywnych cech.
Warszawiacy nie są skłonni więcej płacić za komunikację, nawet jeśli miałoby to poprawić jakość taboru komunikacji miejskiej. Przy czym wartość ta, choć utrzymuje się na wysokim poziomie, wzrosła po ostatnich podwyżkach.
Wyniki badań z lat 2003-2013 są dostępne tutaj