Aż sześć linii autobusowych, tylko jeden przewoźnik, bilety czasowe przesiadkowe i miesięczne na wszystkie linie. Wszystko dzięki przetargowi ogłoszonymi dzisiaj przez miasto Pruszków. Urzędnicy dążą do ujednolicenia w mieście komunikacji miejskiej. Zmiany miałyby wejść w życie 1 lipca tego roku.
Najpierw zapowiadano, że przetarg na obsługę komunikacji miejskiej w Pruszkowie
wystartuje w III kwartale 2015 roku. Z uwagi jednak na liczne głosy mieszkańców w konsultacjach społecznych, urzędnicy
musieli zmienić termin. Po przyjrzeniu się postulatów mieszkańców dzisiaj wreszcie wystartował przetarg. Przyniesie on wiele zmian dla mieszkańców – oby tylko na lepsze. Termin składania kopert z ofertami wyznaczono na 17 maja. Zmiany mają wejść od 1 lipca tego roku. Umowa obejmować będzie okres do końca czerwca 2020 r.
Nowe linieNowością dla mieszkańców będzie liczba linii, która z czterech zwiększy się do sześciu. Mimo postulatów mieszkańców Pruszkowa, nie zdecydowano się na uruchomienie linii autobusowej
do stacji kolejowej Warszawa Zachodnia. Bez zmian pozostają cztery pierwsze linie. W przetargu jednak jasno zaznaczono ich częstotliwość.
Linia 1 kursująca na trasie Os. Staszica – PKP Pruszków w godzinach szczytu ma pojawiać się na przystankach co 20 minut. Poza nimi już co 35 minut. W weekendy kursy odbywałyby się raz na godzinę. Linia 2 łącząca Pruszków z Komorowem w godzinach szczytu miałaby jeździć co pół godziny, a poza nimi co godzinę. Nowością są kursy w soboty i niedziele. Tutaj przewidziano kursy raz na dwie godziny. Takie same wytyczne pojawiły się także przy kolejnych dwóch liniach – nr 3 z Pruszkowa do Piastowa oraz nr 4 z Pruszkowa do Parzniewa i Gąsina.
Nowością jest linia nr 5, która połączy Pruszków z Malichami. W godzinach szczytu kursy mają odbywać się raz na godzinę. Poza nimi już co półtorej godziny. W soboty i niedziele już tylko raz na dwie godziny. Ostatnia linia – nr 6 – połączy Pruszków z Ożarowem Mazowieckim. W godzinach rannych linia miałaby kursować co pół godziny. Następnie do godziny 15:20 tylko raz na półtorej godziny, by później zwiększyć częstotliwość co godzinę. W weekendy kursy odbywałyby się tak samo, jak w przypadku „piątki” – raz na dwie godziny.
Nowe bilety
Do tej pory pruszkowianie, którzy nie posiadali Warszawskiej Karty Miejskiej na drugą strefę, mogli kupować bilety miesięczne wyłącznie na jedną linię w Pruszkowie. Urząd Miasta zapowiada, że planuje wprowadzić wspólny bilet miesięczny, który obowiązywać będzie we wszystkich autobusach pruszkowskiej komunikacji miejskiej. Bilet taki kosztować będzie 50 zł, o ile osoba będzie posiadać Pruszkowską Kartę Mieszkańca lub 90 zł dla pozostałych pasażerów. Wykonawca ma obowiązek zapewnić sprzedaż biletów miesięcznych w kasie którą należy zlokalizować w centrum Pruszkowa w miejscu, do którego można dojechać m.in. autobusem miejskiej.
Kolejną nowością jest wprowadzenie biletów czasowych. Bilet godzinny będzie umożliwiał korzystanie ze wszystkich autobusów w trakcie trwania ważności biletu. Do tej pory bilety można było kupić wyłącznie u kierowców, bowiem każdą linię obsługiwał inny przewoźnik.
Wiadomo także, że osoby z Pruszkowską Kartą Mieszkańca zapłacą za bilet godzinny już jedynie złotówkę, natomiast reszta pasażerów standardowo – 3 zł. Co istotne, osoby, które posiadają Warszawską Kartę Miejską na drugą strefę nie muszą obawiać się zmian. Jak zapowiada Urząd Miasta w tej materii nic się nie zmieni. – Będzie honorowana w dalszym ciągu – zapewnia Arkadiusz Wultański z Urzędu Miasta.
Czego wymagają?Zmiany w biletach będą możliwe dlatego, że miasto rozpisze przetarg na jednego przewoźnika, który będzie obsługiwał wszystkie pruszkowskie linie. Obecnie cztery funkcjonujące w mieście trasy obsługują Europa Express i PKS Grodzisk Mazowiecki. W przetargu zaznaczono również wymóg posiadania przez przewoźnika 11 autobusów, z czego dwa posłużą za rezerwę. Pojazdy nie mogą być starsze niż wyprodukowane z 2009 r. Dodatkowo muszą spełniać normę emisji spalin EURO6. Długość pojazdu powinna mieścić się w granicach od 8,25 m do 10 m, a na pokład powinien zabierać do 60 pasażerów. W tym dla 15 ma się znaleźć osób miejsce siedzące.
Nie ma wymogu, by pojazdy posiadały klimatyzację. Tak samo, jak nie ma wymogu co do w całości niskiej podłogi. Urzędników zadowoli pojazd posiadający co najmniej jedno wejście z obniżoną podłogą. Wszystkie pojazdy obsługujące pruszkowskie linie muszą być dodatkowo wyposażone w system GPS umożliwiający kontrolę punktualności autobusu na przystankach. Dodatkowo zadbano także o harmonię na pruszkowskich ulicach, bowiem w przetargu znalazł się także zapis mówiący, że wszystkie pojazdy powinny być w jednakowej kolorystyce.
O wyborze oferty zdecyduje przede wszystkim cena. Zamawiający przydzielił jej aż 85% wagi w ocenie przetargowej. Resztę – 15% – stanowić będzie rok produkcji autobusu. Im pojazd będzie młodszy, tym uzyska więcej punktów.