W zeszłym tygodniu została podpisana umowa wieloletnia na świadczenie części usług przewozowych w komunikacji miejskiej w Krakowie. Prywatny przewoźnik Mobilis będzie świadczył usługi na trzynastu liniach autobusowych przez kolejne dziesięć lat, licząc od 1 sierpnia 2014 roku.
Podpisanie umowy odbyło się we zeszły czwartek (7 listopada). – Podpisując tę umowę jesteśmy zadowoleni, że wygrał sprawdzony już w naszym mieście operator, jakim jest firma Mobilis. Cieszymy się również, że wraz z podpisaniem tej umowy będziemy mogli oferować pasażerom krakowskiej komunikacji wyższy standard, jednocześnie wydając mniej za każdy przejechany kilometr –powiedział Jerzy Marcinko, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie. Umowa przewiduje obsługę linii 102, 118, 120, 138, 142, 152, 159, 168, 178, 182, 352, 482 i 502.
W tej chwili trwają jeszcze ostatnie rozmowy w kwestii wyboru producenta autobusów, który dostarczy 65 pojazdów do Krakowa. – Jesteśmy pewni, że wybrane autobusy będą niezawodnie służyły wszystkim pasażerom, a podróż nimi będzie wygodna i komfortowa – już teraz zapewnia Eugeniusz Szymonik, prezes zarządu firmy Mobilis.
Zaprezentowany przy okazji podpisania umowy autobus elektryczny firmy AMZ Kutno z rodziny City Smile to bardzo prawdopodobny kandydat do obsługi do obsługi linii autobusowych w Krakowie. Będzie on skierowany na linie o małym natężeniu ruchu. Warto wspomnieć, że firma Mobilis jako jedna z pierwszych w Polsce planuje wprowadzić do regularnej komunikacji miejskiej autobusy elektryczne (wcześniej pisaliśmy już także o
Ostrołęce).
Dane techniczne prezentowanego „elektryka”City Smile CS10E - dane podstawowe: Ilość miejsc całkowita 83 + 1
Siedzące 24+1
Stojące 59
Masa własna z klimatyzacją 11500kg
DMC 18000kg
Rozstaw osi 4700mm
Zwis przedni/tylni 2300/3000
Kąt natarcia/zejścia 7/7 o
Układ drzwi 1-2-2
Silnik elektryczny TAM 1052C6B o mocy 120 kW chłodzony cieczą.
• Całkowita pojemność baterii 230kWh zapewnia zasięg około 240km.
• Ładowanie szybkie - 1h przy natężeniu 250A
• Ładowanie wolne - do 8h + ok 1h na zbalansowanie baterii.
• Ładowanie awaryjne (gdy baterie są całkowiecie rozładowane) do 10h.
• Oś przednia ZF RL75 EC (niezależna)
• Oś tylna portalowa ZF AVN 132/80 – napędowa
• Zawieszenie przednie: 2 miechy powietrzne i 2 amortyzatory
• Zawieszenie tylne: 4 miechy powietrzne i 4 amortyzatory
• Kontrola zawieszenia ECAS II z funkcją przyklęku (ok. 80 mm)
• Koła 275/70 R22,5
• System sterowania przekładnia kierownicza ZF 8098 (hydrauliczna)
• Hamulce Knorr – dwuobwodowy pneumatyczny układ hamulcowy; hamulce tarczowe na obu osiach
• Systemy EBS, ASR, kontrola zużycia klocków hamulcowych (Wabco)
• Elektronika 24 V Can-BUS system, akumulatory 2x 225 Ah
Nadwozie samonośne:
Całkowicie niska podłoga, wykonane ze stali odpornej na korozję (1.4003) , wysokość wejść we wszystkich drzwiach 320 mm, w drugich drzwiach rampa inwalidy rozkładana ręcznie (w opcji rampa elektryczna).
Poszycie zewnętrzne:
panele DIBOND, szyby boczne pojedyncze (opcja podwójne)
Poszycie wewnętrzne:
- ściany boczne – laminat
- sufit – laminat
Dodatkowe informacjePodłoga wodoodporna, sklejka o grubości 12 mm, wykończona bardzo trwałą poliuretanową wykładziną antypoślizgową natryskową w kolorze szarym (może być czyszczona mechanicznie), żółty kolor w przestrzeni przy wejściach. Drzwi otwierane do wewnątrz lub odskokowo-przesuwne, pneumatyczne drzwi z funkcją „rewersowania”; drzwi blokowane automatycznie przy prędkości min. 3 km/h, szerokość czynna wszystkich drzwi min. 1200 mm.
Pojazd wyposażony w specjalnie zaprojektowany system grzania / chłodzenia zarówno przedziału pasażerskiego celem zapewnienia komfortu podróżowania, jak i przedziału napędowego (baterii i silnika) zapewniając im najlepsze warunki do pracy, a przez to dłuższy okres eksploatacji. Pojazd poza standardowym grzaniem elektrycznym może być wyposażony w system grzania olejowego dla uzyskania lepszej wydajności grzewczej przedziału pasażerskiego przy bardzo niskich temperaturach zewnętrznych.
Asynchroniczny silnik elektryczny zlokalizowany jest wzdłuż osi pojazdu za tylną osią napędową (T-drive) lub po lewej stronie pojazdu.
Baterie zlokalizowane są częściowo w tylnej części pojazdu (za tylną osią), częściowo po bokach pojazdu pod siedzeniami pasażerów.
Celem uzyskania jak największego zasięgu wszystkie elektryczne urządzenia pokładowe zostały starannie dobrane z uwzględnieniem ich energooszczędności. Zastosowano nawet nowoczesne oświetlenie LED spotykane do tej pory tylko w bardzo drogich limuzynach uznanych producentów.
/dane producenta/