Pierwszy krok do przeobrażeń i uporządkowania przestrzeni w centrum Warszawy. W rejonie placu Defilad ma powstać centralny plac miasta z podziemnym parkingiem. Ogłoszono właśnie przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej i przetargowej.
Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej przetargowej dla budowy placu miejskiego przed Pałacem Kultury i Nauki wraz z parkingiem podziemnym i zbiorczym kanałem dla instalacji technicznych. To szansa na uporządkowanie placu Defilad, służącego obecnie głównie jako parking i dworzec autobusów prywatnych.
Zmiany w centrum Warszawy
Zamówienie wchodzi w skład projektu pod nazwą „Zagospodarowanie Nowego Centrum Warszawy”. – Jego celem jest poddanie kwartału ograniczonego ulicami Nowy Świat –Aleje Jerozolimskie – Marszałkowska – Królewska wraz z przyległościami (np. plac Defilad) procesowi odnowy – by przestrzeń była bardziej przyjazna dla mieszkańców, w tym pieszych, a także by zwiększyć atrakcyjność użytkową i usługową – mówi portalowi Transport-publiczny.pl Jarosław Jóźwiak, wiceprezydent Warszawy.
Elementem i efektem zagospodarowania „przyległości” jest Muzeum Sztuki Nowoczesnej – nowy projekt z wizualizacjami ma zostać przedstawiony w najbliższych dniach. Kolejnym elementem są właśnie kanał techniczny i plac centralny z podziemnym parkingiem w rejonie obecnego placu Defilad, a ostatnim – zagospodarowanie pierzei od strony Alej Jerozolimskich, nad tunelem średnicowym, w rejonie Dworca Śródmieście. – Po wielu latach sporów przygotowujemy porozumienie z PKP SA ws. uregulowania statusu działek – by zabezpieczyć prawa kolei i odblokować inwestycyjnie ten teren – wyjaśnia Jóźwiak.
Jaki nowy plac
Wizja nowego placu centralnego, znajdującego się po wschodniej stronie Pałacu Kultury i Nauki, zostanie zaprezentowana wraz z wizualizacjami MSN. Wiceprezydent zdradza nam jednak szczegóły. – Plac będzie wyrównany względem poziomu ulicy Marszałkowskiej. Uskok zostanie przesunięty pod Pałac Kultury i Nauki – mówi Jarosław Jóźwiak. Jak dodaje, oznacza to, że dotychczasowa trybuna honorowa z czasów PRL-owskich defilad zniknie. – Plac jest przewidziany na duże imprezy masowe, nie będzie to więc zielony skwer. Powinien grać kostką czy oświetleniem – wyjaśnia wiceprezydent Jóźwiak. Zgodnie z dokumentacją przetargową w centralnej części placu przewidziano zespół fontann. Plac oczywiście będzie wpisywał się w plan zagospodarowania przestrzennego.
fot. Adrian Grycuk, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Zamówienie podzielone jest na etapy. W pierwszym, w ciągu 150 dni od zawarcia umowy, zostanie opracowany projekt koncepcyjny. Drugi natomiast zakłada przygotowanie dokumentacji projektowej i projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego. Wykonawca będzie miał na to 300-340 dni. Trzeci dotyczy natomiast dokumentacji projektowej i przetargowej placu miejskiego i parkingu, które powinny powstać w ciągu 530-570 dni od zawarcia umowy. Do zadań wykonawcy będzie należało uzyskanie wszelkich zgód i pozwoleń. Wyłoniony podmiot będzie też pełnił nadzór autorski – w przypadku etapu II do połowy grudnia 2019 r., a w przypadku etapu III – do połowy grudnia 2020 r.
Termin składania wniosków o udział w postępowaniu mija 26 października. O wyborze zadecydują cena (90%) oraz termin wykonania dokumentacji projektowej i przetargowej (po 5% na etap II i III).
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.