Odpowiedzi Hanny Gronkiewicz-Waltz (PO) i Sebastiana Wierzbickiego (SLD) kończą maraton odpowiedzi kandydatów na prezydentów największych miast nt. głównych, pożądanych kierunków rozwoju transportu zbiorowego.
– Kluczową rolę w systemie transportowym Warszawy stanowić będzie szynowy transport zbiorowy. Stąd priorytet dla rozwoju sieci metra, budowy i modernizacji sieci tramwajowej, stały rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej. Jednocześnie rozwijany będzie transport autobusowy – powiedziała Gronkiewicz-Waltz, ubiegająca się o reelekcję. Natomiast Wierzbicki uważa, że „transport publiczny będzie spełniać swoją funkcję, jeżeli będzie się wzajemnie uzupełniał, jednak z akcentem na transport ekologiczny”.
Na końcu odpowiedzi warszawskich kandydatów znajdują się linki do odpowiedzi na analogiczne pytania, udzielone przez wszystkich innych kandydatów.
W jaki sposób zwiększać rolę i znaczenie transportu publicznego w Warszawie na rzecz spadku znaczenia motoryzacji indywidualnej (w tym – w jaki sposób zwiększać dostępność publicznego)?
Hanna Gronkiewicz-Waltz: Zwiększenie roli i znaczenia transportu publicznego w Warszawie i aglomeracji warszawskiej jest podstawowym celem polityki transportowej sformułowanej w „Strategii zrównoważonego rozwoju systemu transportowego Warszawy”, przyjętej przez Radę Warszawy w 2009 r. Cel ten jest realizowany poprzez rozbudowę sieci metra – otwierany jest centralny odcinek II linia metra, budowane są trasy tramwajowe na Tarchomin i Bemowo i modernizowane są istniejące odcinki, następuje rozwój infrastruktury rowerowej (ponad 45 km nowych tras w tym roku), zakup nowego taboru metra, tramwajowego i autobusowego, wprowadzenie systemu roweru miejskiego Veturilo, modernizację przystanków i węzłów przesiadkowych, rozszerzenie systemu parkingów „Parkuj Jedź”. W ruchu ulicznym coraz szerzej stosowane są priorytety dla pojazdów komunikacji publicznej, zarówno za pomocą sygnalizacji świetlnej, jak i wydzieleniu ruchu na pasach autobusowych i pasach tramwajowo autobusowych. Systematycznie podnosi się jakość i niezawodność świadczonych usług, co ma odzwierciedlenia w ocenie wystawianej komunikacji miejskiej przez pasażerów w Warszawie. Następuje także integracja systemu transportu publicznego w skali aglomeracji warszawskiej, dzięki działaniu wspólnego biletu aglomeracyjnego, budowie i modernizacji węzłów przesiadkowych, współpracy z PKP PLK przy planowaniu i realizacji wspólnych inwestycji.
Sebastian Wierzbicki: Na pewno rozwijać: dokończyć metro II i III linię i IV linię – tzw. linię kolejową „ring” wokół centrum, tram-bus-pasy, budować nowe linie tramwajowe (jeśli będzie można – bezkolizyjne), i rozwijać sieć mini-autobusów w dzielnicach domów jednorodzinnych oraz na obrzeżach miasta
Które z gałęzi transportu publicznego należy rozwijać, a rola których powinna się zmniejszać?HG-W: Kluczową rolę w systemie transportowym Warszawy stanowić będzie szynowy transport zbiorowy. Stąd priorytet dla rozwoju sieci metra, budowy i modernizacji sieci tramwajowej, stały rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej. Jednocześnie rozwijany będzie transport autobusowy zapewniający obsługę połączeń do węzłów przesiadkowych. W dalszym ciągu rozwijany będzie transport rowerowy.
SW: Wszystkie gałęzie transportu publicznego trzeba rozwijać. Transport publiczny będzie spełniać swoją funkcję, jeżeli będzie się wzajemnie uzupełniał, jednak z akcentem na transport ekologiczny, najlepiej o zerowej emisji zanieczyszczeń, transport hybrydowy, elektryczny. Dlatego należy kłaść większy nacisk na metro niż aktualne władze Warszawy. Pekin przed igrzyskami zbudował 5 nowych linii metra, my mieliśmy kłopot z budową jednej.
Jakie inwestycje w transporcie publicznym w Warszawie są w tym momencie najpilniejsze (proszę wymienić 3 priorytety)? W jaki sposób należy wykorzystać środki unijne z perspektywy 2014 – 20 na rozwój transportu publicznego w mieście i aglomeracji?HG-W: Do najważniejszych inwestycji w zakresie transportu publicznego w Warszawie na najbliższe lata należą: kontynuacja budowy II linii metra, budowa obwodnicy „śródmiejskiej” po stronie praskiej, rozwój infrastruktury tramwajowej, rozszerzenie infrastruktury rowerowej. Istotną inwestycją będzie też zakup nowego taboru, w tym ekologicznych nowoczesnych autobusów hybrydowych i elektrycznych, oraz rozwój systemu parkingów strategicznych „Parkuj Jedź”, w szczególności w gminach sąsiadujących z obszarem m.st. Warszawy. Bardzo ważnym zadaniem, mającym wpływ na publiczny transport aglomeracyjny, będzie także współfinansowany ze środków unijnych program modernizacji Warszawskiego Węzła Kolejowego, w wyniku realizacji którego włączone zostaną do eksploatacji w systemie transportowym miasta linie obwodowe nr 509 i nr 20.
SW: Konieczne są dokończenie II linii metra z Bemowa na Bródno, z odnogą Warszawa- Stadion – Gocław i na Ochotę, budowa linii tramwajowej do Wilanowa, a także rozbudowa system parkingów P&R, zlokalizowanych wokół zintegrowanych przystanków komunikacyjnych kolejowych i ZTM.
Czy i w jaki sposób należy „uspokajać” ruch samochodowy w centrach miast?HG-W: Ruch samochodowy w centrach miast należy „uspokajać”, a przestrzeń uliczną należy lepiej wykorzystywać na potrzeby ruchu pieszego i rowerowego. Cel taki jest osiągany m.in. poprzez rozwijanie dróg w układach obwodowych (realizowana będzie obwodnica „śródmiejska” na odcinku praskim i trasy ekspresowe budowane przez GDDKiA) oraz poprzez ograniczanie funkcji ulic i ich parametrów technicznych w obszarze centralnym miasta – uruchomiona obecnie ul. Świętokrzyska jest przykładem zmian, które będą kontynuowane w najbliższym okresie. Przewiduje się także usprawnienie zarządzania ruchem i parkowaniem, rozwój i ułatwienia w zakresie ruchu pieszego, rowerowego oraz stałe poprawianie dostępności i jakości transportu publicznego.
SW: Jestem zwolennikiem pierwszeństwa transportu publicznego nad ruchem samochodowym, są to zresztą rozwiązania stosowane nie tylko w Polsce, ale i w wielkich aglomeracjach europejskich i światowych. Konsekwencją tego jest stopniowe ograniczanie ruchu samochodowego w ścisłym centrum, ale nie wprowadzanie zakazu. Docelowo trzeba zwiększyć obszar płatnego parkowania, ale i budować parkingi P&R oraz ułatwić dojazd do centrum środkami transportu publicznego. W ścisłym centrum wydzielać więcej obszarów ograniczonych tylko dla ruch pieszego i rowerowego.
* * *
Poniżej można zapoznać się z odpowiedziami, jakich udzielili kandydaci na prezydentów:
*
Łodzi*
Krakowa*
Bydgoszczy*
Gdańska*
Wrocławia*
Poznania i Katowic