– Przygotowujemy obecnie uruchomienie dwóch linii komunikacji miejskiej obsługujących rejony miasta, gdzie występują problemy z dostępnością komunikacji dla mieszkańców miasta, szczególnie w okresie poza sezonem turystycznym – mówi Wiktor Łukaszczyk, wiceburmistrz Zakopanego. Miasto planuje również uporządkowanie rozbudowanej komunikacji prywatnej.
Zakopane chce uporządkować transport publiczny w mieście i gminie. Nowa perspektywa unijna daje szansę na pozyskanie środków europejskich dla potrzeb uruchomienia dwóch linii komunikacji miejskiej. Wiktor Łukaszczyk, wiceburmistrz Zakopanego, w rozmowie z portalem „Transport Publiczny” powiedział, że uporządkowany i spójny system może zachęcić większą liczbę mieszkańców i turystów do korzystania z transportu zbiorowego.
Nowe linie autobusowe
Sztandarowym pomysłem Zakopanego jest uruchomienie dwóch linii komunikacji miejskiej. – Jedna z tras to „pętla” Dworzec PKP – Olcza – Wojdyły – Dworzec PKP, druga to linia Cyrla – Dworzec PKP – Krzeptówki – Dworzec PKP – Cyryla. Te dwie linie obsługiwane będą przez Spółkę Komunalną TESKO, natomiast nie zakładamy, że całość transportu realizowana będzie przez spółkę miejską. Transport prywatny jest w Zakopanem bardzo dobrze rozwinięty, dlatego będziemy na bazie obecnego transportu prywatnego, określając wymogi i wytyczne, tworzyć uporządkowany transport publiczny. Moglibyśmy wówczas dopłacać tam, gdzie byłaby taka potrzeba. To mogłoby być bardziej uzasadnione ekonomicznie dla miasta. Będziemy to oceniać przy opracowywaniu planu zrównoważonego rozwoju – powiedział Wiktor Łukaszczyk.
– Mamy świadomość, że musimy stworzyć komunikację lokalną, publiczną, która mogłaby obsłużyć ruch turystyczny i zapewnić mieszkańcom możliwość poruszania się tym transportem. Docelowo myślimy również o jednolitym systemie biletowym, bowiem łatwość i ekonomiczne uzasadnienie sprzyjają częstszemu korzystaniu z komunikacji publicznej, wszystko będzie odbywać się etapami – tłumaczy Łukaszczyk.
Wiceburmistrz Zakopanego podkreśla, że w najbliższych latach miasto będzie musiało skupić się na kwestiach wokół m.in. transportu miejskiego czy budownictwa mieszkalnego. – Problemy do rozwiązania w Zakopanem to nie tylko komunikacja. Musimy zadbać również o czystość powietrza, stworzyć warunki do rozwoju infrastruktury turystycznej w szczególności narciarskiej, poprawić bazę edukacyjną w tym sportową, zwiększyć ilość mieszkań komunalnych i socjalnych, rozwinąć budownictwo mieszkaniowe TBS, podjąć wiele innych działań mających wpływ na rozwój Miasta. Aby w sposób uporządkowany zaplanować działania miasta na najbliższe 10 lat, równolegle do opracowywanego planu zrównoważonego rozwoju komunikacji opracowujemy również plan gospodarki niskoemisyjnej, program rewitalizacji oraz strategię rozwoju Zakopanego – mówi Wiktor Łukaszczyk
Środki unijne szansą na rozwój miasta i gminy
Większość samorządowców ma świadomość, że obecna perspektywa unijna może być ostatnią z tak dużą ilością środków finansowych na inwestycje infrastrukturalne czy transportowe. – Unijna perspektywa finansowa na lata 2014-2020 to ostatni okres, w którym Polska i nasze samorządy mogą liczyć na wielkie europejskie fundusze, dlatego aby wykorzystać środki unijne musimy się dobrze przygotować , tak aby inwestycje które chcemy wykonać kwalifikowały się do programów finansowanych ze środków unijnych. Opracowując strategię rozwoju Zakopanego, plan zrównoważonego rozwoju komunikacji, plan gospodarki niskoemisyjnej i program rewitalizacji będziemy konsultować, zawierane w tych dokumentach projekty inwestycyjne m.in. z dysponentami tych funduszy (Marszałek, NFOŚ i GW, WFOŚ i GW, itd….) w zakresie możliwości ich kwalifikacji do dofinansowania – powiedział Wiktor Łukaszczyk.
– Pierwszy projekt transportowy, który chcielibyśmy wykonać ze środków unijnych, to dwie miejskie linie autobusowe, o których mówiłem wcześniej. Myśląc o zorganizowaniu całej komunikacji publicznej zakładamy, że tylko w niewielkiej części będzie ona stworzona w oparciu o własne przedsiębiorstwo, ponieważ wydaje się to dla nas rozwiązaniem zbyt kosztownym . Mamy doświadczonych i przygotowanych przewoźników, po co wyważać otwarte drzwi. Miasto może zgodnie z ustawą określić swoje wymagania dotyczące zakresu i standardów wykonywania usług transportowych, przygotowując przetargi na ich wykonywanie i ewentualnie będzie dopłacać do transportu w koniecznym zakresie – dodaje Łukaszczyk.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.