Po wakacjach rozpocznie się najcięższy okres dla pasażerów w związku z podróżami na trasie pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim a Warszawą. PLK rozpoczną wtedy modernizację linii kolejowej nr 447. Właśnie do tego momentu przygotowują się Koleje Mazowieckie oraz Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, by zaoferować pasażerom rozsądną alternatywę.
Organizacja została opracowana przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie oraz Koleje Mazowieckie we współpracy z Polskimi Liniami Kolejowymi. Każda ze spółek odpowiada za zorganizowanie komunikacji zastępczej dla innej części linii kolejowej. Wszystko po to, żeby kolejarze już od września mogli przystąpić do modernizacji trasy z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego, co ponosi za sobą konieczność jej zamknięcia na 12 miesięcy.
Na trzon zastępczej komunikacji składać się będzie pięć autobusowych linii dedykowanych mieszkańcom Grodziska Mazowieckiego, Pruszkowa, Milanówka, Brwinowa i Piastowa. Połączenia zapewniają nie tylko przejazd do Warszawy, ale także umożliwiają komunikację między miastami leżącymi wzdłuż linii kolejowej.
Najmniej utrudnienia odczują mieszkańcy warszawskich dzielnic Warszawa Ursus i Warszawa Włochy. Tutaj ZTM planuje po prostu wzmocnienie linii nr 517 i 127 o ok. 20 dodatkowych pojazdów. Ostateczny wybór tras i linii przewidzianych do wzmocnienia będzie jednak uzależniony od dostępności infrastruktury drogowej w trakcie modernizacji infrastruktury kolejowej, mowa tutaj o ul. Świerszcza, ul. Traktorzystów czy ul. Cierlickiej. Stosowne ustalenia w tym zakresie podejmowane będą jeszcze w czerwcu.
Linia ZG do Grodziska MazowieckiegoOfertę głównie dla dalszych miast, czyli Grodziska Mazowieckiego, Milanówka, Podkowy Leśnej oraz Brwinowa przygotowują Koleje Mazowieckie. Przewoźnik liczy na to, że uda utrzymać się ok. 5 kursów pociągów na godzinę i zapewnić tym samym sprawny dojazd mieszkańców do pracy i domu. Pierwszą najważniejszą linią, która powstanie na czas zamknięcia linii 447 jest linia ZG.
Mat. PKP PLK– Jest ona dedykowana do obsługi zarówno ruchu lokalnego pomiędzy poszczególnymi miejscowościami, które będą pomijane przez pociągi, jak i do przewozu podróżnych do Warszawy Zachodniej – mówi Rafał Czarnecki z Kolei Mazowieckich.
Według planów linię mają obsługiwać autobusy 12-metrowe, zaś ich przejazd ma się odbywać w pobliżu przystanków kolejowych. W dni robocze częstotliwość tej linii ma wynosić 15 minut, z kolei w dni świąteczne – co 30 minut. Minimalny czas przejazdu z Grodziska Mazowieckiego do Dworca Zachodniego ma wynieść 74 min., z kolei maksymalnie podróż może potrwać do 89 minut.
– Skupiliśmy się na tym, żeby komunikacja zastępcza odpowiadała na potrzeby poszczególnych miast i jednocześnie łączyła je ze sobą. Oparliśmy ją o układ drogowy ciągu Alej Jerozolimskich i drogi wojewódzkiej 719, ze względu na to, że przebieg innych dróg wprowadzających ruch do Warszawy po północnej stronie torów jest w tym okresie ograniczony ze względu na trwającą budowę metra – mówi Marek Chmurski z ZTM.
Linia ZM pomiędzy Milanówkiem a GrodziskiemW związku z faktem, że z Grodziska Mazowieckiego mają zostać utrzymane połączenia kolejowe, kolejne rozwiązanie pozwoli dowieźć mieszkańców Milanówka do pociągów w Grodzisku. Linia ZM będzie wahadłowo kursować w dni robocze w porach szczytu przewozowego co 15 minut. Połączenie umożliwi przesiadkę z autobusu do pociągu w Grodzisku Mazowieckim. Tutaj również trasę obsługiwać będą autobusy 12-metrowe.
Czas przejazdu z Milanówka do Grodziska Mazowieckiego. Ma wynieść od 12 do 15 minut. Czas przejazdu linią ZM do Dworca Zachodniego to z kolei 30-45 minut. Ten sam dystans, lecz pokonywany przy pomocy linii ZG to zaś od 62 do 75 minut.
Mat. PKP PLKLinia ZB z Brwinowa do WarszawyKolejna linia dedykowana jest mieszkańcom Brwinowa. Ma mieć ona charakter przyspieszony, dzięki temu, że w godzinach popołudniowych w dni robocze co drugi kurs w kierunku Brwinowa będzie kierowany na drogę S2 i autostradę A2. Kursy w dni robocze zaplanowano co 10 minut w szczycie przewozowym, w godzinach pozaszczytowych w dni robocze – co 15 minut, a w dni wolne od pracy – co 30 minut. Tutaj również trasę obsługiwać będą autobusy 12-metrowe.
Czas przejazdu z Dworca Zachodniego do Brwinowa to od 34 do 45 min – trasą podstawową.
Mat. PKP PLK (na schemacie jest drobny błąd - wariant popołudniowy w rzeczywistości musi prowadzić przez węzeł Opacz – przyp. RK)
Linia ZP z Pruszkowa do WarszawyZa komunikację zastępczą do Pruszkowa i Piastowa odpowiada Zarząd Transportu Miejskiego. Trwa wciąż przetarg na organizatora przewozów. Od niego zależy, z jaką częstotliwością pojadą autobusy, gdyż postepowanie przetargowe zawiera wariant w postaci autobusów 12-metrowych lub 18-metrowych. Kursy w dni robocze w szczycie przewozowym mogłyby się odbywać co 8 minut w przypadku autobusów przegubowych, a w godzinach pozaszczytowych i w dni wolne od pracy – co 15 minut. W przypadku realizacji kursów autobusami 12-metrowymi częstotliwość w szczycie przewozowym będzie zwiększona.
Warto zwrócić uwagę, że z przyczyn technicznych infrastruktury, tylko na trasie do Pruszkowa jest możliwość zapewnienia podróżnym autobusów przegubowych. Przejazd z Pruszkowa do Dworca Zachodniego w Warszawie zajmie od 33 do 39 minut.
Mat. PKP PLKPiastów z linią 717W Przypadku Piastowa, wzmocniona zostanie istniejąca linia 717 do Warszawy. W szczycie przewozowym autobusy będą odjeżdżały co 10 minut. W godzinach pozaszczytowych i w dni wolne od pracy – co 15 minut. Pasażerowie będą korzystać z 18- i 12-metrowych autobusów.
Czas przejazdu z Piastowa do Dworca Zachodniego wyniesie od 28 do 33 min.
Warszawa Aleje Jerozolimskie węzłem przesiadkowymKoncepcja komunikacji zastępczej zakłada sprawny węzeł przesiadkowy w okolicy przystanku Warszawa Aleje Jerozolimskie. Ma to umożliwić sprawne przesiadki z autobusów zastępczych do pociągów SKM, KM i WKD. Co więcej, ZTM chce zapewnić atrakcyjną częstotliwość połączeń SKM w stronę Warszawy Zachodniej.
– Być może uda nam się wydłużyć kursy linii S1, które nie dotrą do Pruszkowa, do Służewca, żeby zaoferować większą liczbę pociągów z Al. Jerozolimskich. To pozwoli trochę uniknąć korków w tej części miasta – mówi Marek Chmurski z ZTM.
Przebudowana linia kolejowa między Warszawą a Grodziskiem Mazowieckim to przebudowa 6 stacji i przystanków, budowa nowego przystanku w Parzniewie, modernizacja 22 kilometrów linii kolejowej, montaż 15 nowych rozjazdów, przebudowa 7 mostów i wiaduktów, przebudowa 5 i budowa 2 nowych przejść podziemnych oraz budowa 1 tunelu drogowego w Pruszkowie. Koszt całej inwestycji na linii Grodzisk Mazowiecki – Warszawa wynosi 285 milionów złotych.