Polskie miasta konkretyzują plany komunikacyjne na nową perspektywę unijną. Ambitne plany w tej kwestii ma Toruń, który planuje zmodernizować ok. 9 km tras, wybudować nawet 9 km nowego torowiska i kupić do 25 nowych tramwajów. Inwestycje mogą pochłonąć nawet miliard złotych.
Toruńska sieć tramwajowa o rozstawie 1000 mm liczy nieco ponad 24 km długości (50 km toru pojedynczego). W ostatnich latach poczyniono wiele inwestycji – przeprowadzono modernizację szeregu torowisk i pętli, wybudowano też dwie nowe trasy tramwajowe. W 2014 r. tramwaje dojechały na Bielany, w rejon kampusu uniwersyteckiego. Otwarto wtedy też krótki łącznik w al. „Solidarności” ze zintegrowanym przystankiem autobusowym. Niestety, nie obyło się bez likwidacji tras – w 2011 r. torowisko na ul. Wschodniej, łączące dwie trasy na Elanę oraz Olimpijską, musiało ustąpić budowie drogowej Trasy Wschodniej i mostu Elżbiety Zawackiej.
Toruń zaczął też nadrabiać zaległości taborowe. W ubiegłym roku pojawiły się pierwsze w tym mieście tramwaje niskopodłogowe. W sumie MZK kupił w sumie 17 nowych tramwajów oraz jeden wóz techniczny. Pierwszy kontrakt z Pesą obejmował dostawę jednokierunkowych Swingów: sześciu pięcioczłonowych, 30-metrowych, oraz sześciu trójczłonowych, 19,4-metrowych. Do końca tego roku – w ramach drugiego kontraktu – mają zaś przyjechać Swingi dwukierunkowe złożone z pięciu członów.
Gdzie dojadą tramwaje
Plany na nową perspektywę unijną 2014-2020 są ambitne. Miasto zakłada modernizację ok. 9 km tras na czterech głównych odcinkach toruńskiej sieci tramwajowej. Przebudowa obejmie torowiska w ciągu Reja, Bydgoskiej, Chopina na Bydgoskim Przedmieściu (ok. 2,5 km), fragmenty wymagające modernizacji na odcinku od ul. Waryńskiego do pętli Olimpijska (ok. 3 km) i pomiędzy pl. Niepodległości a pętlą Motoarena (ok. 1,5 km), a także w ciągu Przy Kaszowniku, pl. bpa Chrapka, Warneńczyka, Kościuszki (ok. 2 km).
Przewidziana jest też rozbudowa sieci tramwajowej. W zależności od wariantu może powstać od 7,5 do 9 km nowych torowisk. – Planuje się powstanie co najmniej dwóch nowych tras tramwajowych. Jedna z nich pobiegnie na północ do powstającego Osiedla Mieszkaniowego JAR – informuje Aleksandra Iżycka, rzecznik prezydenta miasta Toruń. Zgodnie ze wstępnie przyjętym wariantem 6-kilometrowa trasa miałaby rozpocząć się na pl. NOT-u i przebiegać ulicami Szosa Chełmińska, Długa, Legionów, Polna Ugory i Watzenrodego. Jej koniec przewidziano w okolicach ulicy Hubego. – Dalsze plany przewidują przedłużenie linii wgłąb osiedla wraz z jego zagospodarowywaniem – zaznacza Iżycka.
Druga nowa linia ma połączyć zaś dwie istniejące trasy tramwajowe we wschodniej części miasta, w obrębie Rubinkowa, zastępując niejako wcześniej skasowaną trasę na ulicy Wschodniej. – W zależności od przyjętego do realizacji wariantu linia ta może liczyć od ok. 1,5 km (wariant od istniejącej pętli Elana do pl. Sybiraków ul. Wierzbową i Działowskiego) do ok. 3 km (wariant od pętli Elana do pętli Olimpijska wzdłuż ul. Skłodowskiej-Curie i Olimpijskiej) – informuje Aleksandra Iżycka. Jak zaznacza, koncepcje przebiegu tras zostaną określone w studium wykonalności i poddane konsultacjom społecznym. Rozwój sieci torowisk będzie wiązał się też z rozbudową systemu informacji pasażerskiej i monitoringu wizyjnego.
Nowe tramwaje i nowa zajezdnia
Rozbudowa sieci będzie też wymagała nowych pojazdów. – Zakres zakupu taboru zależeć będzie od wyników analiz, które określą realne zapotrzebowanie na tabor dla rozbudowanej sieci tramwajowej. Wstępne założenia mówią o zakupie od 10 (wariant podstawowy) do nawet 25 sztuk nowego taboru tramwajowego – podaje Iżycka. Plany obejmują też dostawę taboru technicznego, w tym wozu wieżowego do obsługi sieci trakcyjnej, wozu służącego utrzymaniu systemów odwodnienia torowiska i wozu technicznego do obsługi infrastruktury torowej.
Palącym problemem jest zbyt mała, jak na potrzeby toruńskiej sieci tramwajowej, zajezdnia. W efekcie tramwaje w nocy muszą być odstawiane na wolnych torach na pętlach. Jest szansa, że zmieni się to w nowej perspektywie unijnej. Plany miasta przewidują budowę zupełnie nowego obiektu w jednej z czterech lokalizacji: w pobliżu pętli Elana przy ul. Skłodowskiej-Curie, przy skrzyżowaniu ul. Olimpijskiej i Olsztyńskiej, na południe od lotniska w okolicach stadionu żużlowego oraz dalej w kierunku Portu Drzewnego. – W przypadku trzech ostatnich wariantów lokalizacji do połączenia nowej zajezdni tramwajowej z istniejącą siecią konieczne będzie wybudowanie nowych odcinków torowiska – mówi Iżycka.
Miliardowe inwestycje
Plany miasta nie kończą się na tramwajach. – W ramach nowej perspektywy unijnej planuje się dodatkowo zakup autobusów o ekologicznym źródle zasilania. Planuje się zakup nawet do 70 tego typu pojazdów – informuje Agnieszka Iżyczka. W ramach budowy ITS planuje się realizację systemu informacji pasażerskiej o ruchu autobusów. Ponadto miasto chce wdrożyć kartę miejską.
Planowane inwestycje będą stanowić spory wydatek dla Torunia. – Szacunkowe wyliczenia wskazują, że wszystkie wymienione inwestycje mogą pochłonąć ponad 1 mld złotych. Jest to suma bardzo duża jak na możliwości Torunia i ostateczny zakres działań będzie zależeć od wysokości pozyskanych środków zewnętrznych. Bardziej szczegółowe wyceny poznamy po opracowaniu szczegółowych koncepcji poszczególnych zadań projektu i ich wycenie w ramach studium wykonalności, które jest obecnie zlecane – mówi Agnieszka Iżycka.
Więcej o inwestycjach tramwajowych w Polsce, planowanych w ramach nowej perspektywy unijnej, na portalu MONITOR.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.