Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Radom: W Kontrakcie Terytorialnym tramwaj, którego miasto… nie chce

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-11-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Radom: W Kontrakcie Terytorialnym tramwaj, którego miasto… nie chce
źródło: facebook.comProfil facebookowy "Tramwaj w Radomu"
W Kontrakcie Terytorialnym Województwa Mazowieckiego znalazł się projekt budowy tramwaju w Radomiu. Ma kosztować w sumie 350 mln zł. Problem w tym, że miasto jest tym zaskoczone i niespecjalnie ten tramwaj chce.

Linia tramwajowa w Radomiu nie jest pomysłem samorządowym. Została zgłoszona przez Radomskie Towarzystwo Naukowe, stowarzyszenie które propaguje badania naukowe w regionie. Jak tłumaczą jego członkowie, gdy zorientowali się, że w propozycjach zarządu Mazowsza do kontraktu Radom potraktowano marginalnie, a ponad 90 proc. inwestycji badawczo–rozwojowych ma być zlokalizowanych w Warszawie, RTN zaproponowało własny projekt o nazwie Radomski Biegun Innowacyjności. Jego częścią jest właśnie budowa linii tramwajowej przez centrum miasta, która łączyłaby Józefów z Prędocinkiem. RTN chciałoby też wybudować w mieście centrum nauki i sprowadzić tam trzy wydziały warszawskich wyższych uczelni.

Do zbudowania linii tramwajowej w Radomiu jeszcze daleka droga. Kontrakt Terytorialny to zbiór projektów inwestycyjnych z danego województwa na lata 2014–2020, ale nie tych przyjętych do realizacji, tylko pomysłów. Zgłaszać je mogą nie tylko samorządy, ale też np. instytucje społeczne, uczelnie, a nawet prywatne osoby. To dopiero podstawa do negocjacji między samorządem województwa a rządem.

Kto nie chce tramwaju?

A na razie zgody co do sensowności tramwaju w Radomiu nie ma. Entuzjazm pomysłodawców (RTN chwali się że w ciągu doby profil "Tramwaj w Radomiu" na facebooku polubiło 1,5 tys. użytkowników) i przychylność władz województwa kłóci się z zaskoczeniem władz miasta. – W dobrym tonie byłoby zapoznanie władz miasta i skonsultowanie projektów, które w części miałyby być finansowane z budżetu miasta – powiedział nam prezydent Andrzej Kosztowniak.

Wątpliwości ma też dr Michał Wolański z Katedry Transportu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. – Tutaj powinna zadecydować analiza kosztów i korzyści, ale jestem bardzo sceptyczny, co do sensowności budowy tramwaju w Radomiu. W takich sytuacjach warto rozważać i robić Bus Rapid Transit – twierdzi.

Prezydent Kosztowniak w wyborach był kandydatem PIS. Województwem rządzi marszałek Adam Struzik z PSL. Władze miasta nie kryją niezadowolenia, że wiele ich pomysłów zaproponowanych do kontraktu, przepadło, za to wielomilionowy projekt RTN został przez władze województwa zaakceptowany. – Każdy samorządowiec, składając wnioski, powinien pamiętać o tym, że proponowane projekty muszą spełniać określone wymogi – tłumaczył na czwartkowym spotkaniu władz miasta z władzami województwa wicemarszałek Leszek Ruszczyk. – Tymczasem większość zgłoszonych przez miasto Radom inwestycji miało lokalne oddziaływanie i mimo najszczerszych chęci nie mogły trafić na listę kontraktu – dodawał.

Po co ten tramwaj?

Czy tramwaj w Radomiu w ogóle jest potrzebny? Już w latach 60. i 70. planowano zbudować tam linie tramwajowe, ale z powodów finansowych pomysł zarzucono. Naukowcy z RTN zaznaczają, że projektowana linia łączy trzy północne osiedla – XV-lecia, Akademickie i Michałów – z największymi w mieście zakładami pracy, czyli Wojewódzkim Szpitalem Specjalistycznym, główny kampusem uniwersyteckim oraz komendą wojewódzką i miejską policji, a także południowymi osiedlami Ustroniem, Prędocinkiem i Młodzianowem. Na piechotę do projektowanego tramwaju mogłoby dojść 80 tys. mieszkańców, czyli jedna trzecia miasta.

– Gmina Miasta Radomia złożyła do Kontraktu Terytorialnego 11 projektów, które są dla miasta priorytetowe – stwierdził krótko prezydent Kosztowniak pytany o sensowność budowy linii tramwajowej.

źródło: RTN
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kontrakt terytorialny dla Mazowsza podpisany

Prawo & Finanse

Kontrakt terytorialny dla Mazowsza podpisany

Witold Urbanowicz 25 listopada 2014

Tunel w Świnoujściu w Kontrakcie Terytorialnym

Przestrzeń

Tunel w Świnoujściu w Kontrakcie Terytorialnym

Jakub Dybalski 22 września 2014

Warszawa: Tramwaje podmiejskie wypadną z kontraktu terytorialnego?

Przestrzeń

Zobacz również:

Kontrakt terytorialny dla Mazowsza podpisany

Prawo & Finanse

Kontrakt terytorialny dla Mazowsza podpisany

Witold Urbanowicz 25 listopada 2014

Tunel w Świnoujściu w Kontrakcie Terytorialnym

Przestrzeń

Tunel w Świnoujściu w Kontrakcie Terytorialnym

Jakub Dybalski 22 września 2014

Warszawa: Tramwaje podmiejskie wypadną z kontraktu terytorialnego?

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5