Ma 8.5 metra, baterie w podwoziu i jest przeznaczony na linie szkolne miejskie i podmiejskie. W Raciborzu zaprezentowano autobus elektryczny zbudowany przez Rafako, firmę należącą do grupy PBG.
Producent chwali się przede wszystkim organizacją przestrzeni na baterie. Możliwość zastosowania ich kolejnych generacji, w miarę rozwoju technologii oraz modułowa konstrukcja – pozwalająca na bazie jednego projektu produkować różne wersje pojazdu – to mają być podstawowe zalety elektrycznego autobusu z Rafako. Pojazd na drogi może, według zapowiedzi, trafić już w połowie przyszłego roku. Autobus został zaprojektowany i wykonany od początku jako autobus z elektrycznym układem napędowym i zasilaniem bateryjnym, optymalnie umiejscowionym w konstrukcji pojazdu.
Autobus zaprojektowany jest w trzech wersjach – szkolnej, podmiejskiej i miejskiej. Ma długość 8,5 metra i, w zależności od wersji, od 20 do 40 miejsc siedzących. Jego ogromną zaletą jest wysokość – wynosząca niewiele ponad 3 metry. Pozwoli mu to wjeżdżać pod praktycznie każdy wiadukt w miastach. Wysokość 3.2 metra uzyskano poprzez umieszczenie baterii pod podłogą, a nie, jak jest to najczęściej dotąd praktykowane, na dachu pojazdu. Uwolnioną w ten sposób powierzchnia dachu, będzie można wykorzystać np. na umieszczenie tam ogniw fotowoltaicznych. Do napędu przewidziano trójfazowy silnik synchroniczny o mocy 140 kW o sprawności do 96 proc., znacznie wyższej od stosowanych dotychczas rozwiązań.
W wersji szkolnej i podmiejskiej przewidziano baterie NMC 144 kWh wraz z pokładową ładowarką, które pozwolą na przejechanie ok 140 km. W wersji miejskiej baterie LTO o pojemności 61 kWh – tu zasięg naładowanego busa wynosi 70 km. Zastosowanie innowacyjnych baterii do szybkiego ładowania typu LTO (Lithium Titanium Oxide), umożliwi szybkie (ok.15 minut, np. podczas postoju na pętli) naładowanie baterii do 90 proc. pojemności. Liczba cykli ładowania przewidzianych dla takich baterii wynosi ponad 10 000.
– Zamocowanie akumulatorów pod podwoziem jednocześnie znacząco obniży środek ciężkości autobusu. W konsekwencji wpłynie na znaczną poprawę stabilności toru jazdy, szczególnie podczas pokonywania zakrętów. Dzięki takiej konstrukcji autobus jest bardziej bezpieczny – powiedział Michał Maćkowiak, odpowiedzialny w Rafako za projekt E-busa.
– To praktyczny pojazd z możliwością różnorodnych zastosowań. Przygotowaliśmy nasz projekt tak, aby można w nim wykorzystać efekty postępu technicznego. To nie jest projekt na najbliższy rok czy dwa lata, ale na dużo dłużej. Możemy w nim bez problemu wymieniać baterie na coraz nowsze – dodał.
Dach pojazdu i szkielet ścian będą wykonane z lekkich materiałów, co zmniejszy jego wagę, a to parametr istotny dla zasięgu każdego pojazdu elektrycznego. Szkielet wykonany jest w technologii samonośnej (bez oddzielnej ramy nośnej) z lekkich otworowanych i giętych elementów ze stali nierdzewnej oraz z lekkich i wytrzymałych elementów z laminatów poliestrowych. Nowoczesna, przestrzenna konstrukcja ma umożliwić swobodną aranżację wnętrza.