18 maja Główny Urząd Statystyczny opublikował raport „Transport drogowy w Polsce w latach 2012-2013”. Na podstawie prezentowanych danych dobrze widać na ile transport drogowy zdominował w Polsce inne środki transportu, zwłaszcza w odniesieniu do przewozów pasażerskich. Od wejścia do Unii Europejskiej zainwestowano w Polsce miliardy złotych w rozwój infrastruktury oraz nowy tabor. Skutkiem tego jest przede wszystkim szybki wzrost liczby pojazdów oraz znaczna poprawa jakości dróg publicznych. Można jednak zastanawiać się na ile rozwój infrastruktury drogowej nadąża za rosnącą liczbą pojazdów i rosnącą mobilnością przestrzenną Polaków.
Transport drogowy w ostatnich latach rozwijał się dynamicznie nie tylko na terytorium Polski, ale także innych krajów Unii Europejskiej. Dzieje się to niejako w kontrze do oficjalnej polityki transportowej Unii Europejskiej, która dostrzega negatywne efekty nadmiernego rozwoju transportu drogowego, w tym problem zanieczyszczeń powietrza, hałasu oraz zjawisko kongestii.
Jak zauważają autorzy raportu, transport jest jednym z najważniejszych sektorów gospodarki państw członkowskich Unii Europejskiej. Zgodnie z danymi Eurostatu, obroty tylko w przedsiębiorstwach transportu drogowego w 2011 roku wyniosły 0,4 bln euro, z czego transport towarowy stanowił 74% tej sumy. Liczba pracujących w transporcie drogowym wynosiła zaś prawie 5 mln osób, co stanowiło 47% ogółu pracujących w sektorze transportu. Co istotne, transport drogowy ma największy udział w przewozach towarów na terenie Unii Europejskiej, odpowiadając za prawie 45% wykonywanej pracy przewozowej. Duży udział w tej liczbie ma Polska, która znalazła się na drugim miejscu wśród krajów UE, przegrywając w tym zestawieniu z Niemcami i wyprzedzając Hiszpanię.
Na tym tle warto odnotować, że przewozy pasażerów transportem lądowym w 2012 roku nieznacznie spadły (o 1,4%) i wyniosły 6391 mld pasażerokilometrów. Zdecydowaną większość pracy przewozowej (81,6%) stanowiły przejazdy samochodami osobowymi. 9,3% powyższej sumy stanowiły przejazdy autobusami, 7,4% koleją, natomiast tramwaje i metro odpowiadały zaledwie za 1,7% pasażerokilometrów.
Pełne omówienie raportu GUS znajdziesz w Monitorze.