Podczęstochowska gmina Rędziny pozyska cztery nowe autobusy hybrydowe, które pojawią się w połowie roku. Zakup może być okazją do rozbudowy gminnej sieci komunikacyjnej.
Jak pisaliśmy wcześniej, gmina Rędziny pod koniec września ubiegłego roku
rozpisała przetarg na zakup czterech nowych autobusów o długości 12 metrów z napędem hybrydowym o konwencjonalnym zasilaniu olejem napędowym z zamysłem przekazania ich swojemu zakładowi budżetowemu – Gminnemu Zakładowi Komunikacyjnemu. Zakup dofinansowany będzie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego – z tego samego zadania, z którego częstochowskie MPK
pokryje zakup 40 nowych Solarisów.Gmina oczekiwała, aby autobusy pomieściły co najmniej 72 pasażerów, spośród których 26 na siedząco. Ich wymianę zapewnić miało troje dwuskrzydłowych drzwi o szerokości min. 1220 mm. Komfort podróży zapewnić ma klimatyzacja i biletomat (bilety obecnie są dystrybuowane jedynie przez kierowców). Organizator przetargu zaznaczył także, że napęd ma realizować silnik elektryczny pobierający energię z zasobnika, a ten zasilany miał być przez generator wprawiany w ruch silnikiem wysokoprężnym.
Tylko MAN, trochę drożejOtwarcie ofert nastąpiło 2 grudnia ub. roku.
Jedynym oferentem jest MAN proponujący cztery modele Lion's City A37 Hybrid. Każdy z pojazdów kosztuje 1,282 mln zł netto, łącznie z podatkiem VAT nieco ponad 6,3 mln zł. Gmina na zakupy przeznaczyła pierwotnie niemal 5,3 mln zł. Jak potoczą się losy przetargu?
- Rada Gminy Rędziny podczas grudniowej sesji dokonała przesunięć w budżecie i tym samym wygospodarowała brakującą kwotę – powiedział dziennikarzowi serwisu transport-publiczny.pl kierownik GZK Rędziny Adam Wolski. Wyjaśnił także przeciągający się termin zamknięcia postępowania: - Oczekujemy na złożenie wyjaśnień niektórych kwestii i na doręczenie deklarowanych dokumentów – tłumaczył.
MAN zaoferował dostarczenie do 30 czerwca czterech autobusów wyposażonych w silniki spalinowe o pojemności 6,8 l zapewniającym zasilanie trakcyjnym silnikom elektrycznym o łącznej mocy 150 kW. W tych szeregowych hybrydach energia magazynowana będzie w superkondensatorach, a więc bardzo podobnie do częstochowskich Solbusów – dla odmiany zasilanych gazem ziemnym.
Trwające postępowanie poprzedzone było testami różnych autobusów: hybrydowego 12-metrowego Volvo, 15-metrowego Solarisa Urbino oraz MAN. Same testy wprowadziły małe zamieszanie w podróży pasażerów: - Zdarzało mi się obserwować sytuacje, kiedy testowany autobus podjeżdżał na przystanek, ale ludzie nie wsiadali, bo pojazdy były w różnych barwach – opowiedział kierownik GZK zwracając uwagę na jeden stały schemat malowania autobusów stosowany od samego początku funkcjonowania zakładu, tj. kremowe z zielonym pasem pod oknami.
U progu rozwojuGZK dysponuje dziesięcioma Solarisami Urbino 10, z których 4 mają 6 lat, a 6 już dekadę: - Zakupione hybrydy niejako zastąpią cztery dziesięcioletnie Solarisy – wyjaśnił Wolski zapytany o dalsze inwestycje w tabor tłumacząc: - Wszystkie autobusy są niskopodłogowe i w miarę nowoczesne, więc nie ma potrzeby pilnej wymiany taboru – powiedział.
Co stanie się z czterema 10-letnimi Solarisami? Wszystko zależy od sąsiednich gmin: - Będziemy prowadzić rozmowy z okolicznymi gminami na temat wejścia w system naszej komunikacji i obsługi linii w ich miejscowościach – zdradził Adam Wolski wyjaśniając: - Obecnie wiele z nich nawet nie zainteresowała się zagadnieniem – powiedział. A od zainteresowania sąsiednich gmin obsługą komunikacyjną przez GZK zależy, czy „zwolnione” 4 Solarisy pozostaną w służbie, czy też zostaną sprzedane.
Rędziny leżą na terenie powiatu częstochowskiego, który
przygotował Plan Transportowy wprowadzający rewolucję w tamtejszej komunikacji, obecnie zdziczałej, pozostawionej rynkowi. Czy Rędziny, jako jedyna gmina z własnym transportem wejdzie w nowy system?
Kierownik GZK zdradził nam, że kiedyś były prowadzone rozmowy z powiatem, ale miały one charakter stricte sondażowy. W kontekście przewidzianych na ten rok w prawie o publicznym transporcie zbiorowym stwierdził jednoznacznie: - Z uwagi na zbliżający się i tak odwleczony termin wejścia w życie nowego prawa trzeba będzie do tematu już na poważnie powrócić – podsumował.
Zainteresowani komunikacjąW okresie PRL Rędziny obsługiwane były przez sieć częstochowskiej komunikacji miejskiej trzema liniami podmiejskimi. Zaraz po transformacji gospodarczej gmina nie podpisała umowy z częstochowskim MZK decydując się na własny zakład budżetowy. Zakupiono wtedy kilka Jelczy PR120, które początkowo miały różne malatury – „miejskie” czerwone i „pekaesowskie” niebieskie. Niebawem pojawiła się kremowo-zielona stosowana do dziś. Przejęte linie oznaczono literami: R (do Rędzin), Rk (do Karoliny) i Rm (do Marianki Rędzińskiej), które obecnie – formalnie – funkcjonują, jako jedna z wariantami.
Wymiana taboru 12-metrowych Jelczy na 10-metrowe Solarisy w 2006 r. skutkowała ciasnotą i związaną z nią krytyką inwestycji. Za sprawą hybryd do Rędzin powrócą luźniejsze autobusy 12-metrowe.