Mieszkańcy Krakowa nie chcą igrzysk w swoim mieście, ale większość z nich widzi potrzebę budowy nowych ścieżek rowerowych. Niewiele ponad połowa zagłosowała za metrem – wynika z referendum, które odbyło się w mieście w niedzielę, 25 maja.
W referendum lokalnym udział wzięło prawie 36 porc. wyborców. Mieszkańcy Krakowa obok wybierania europosłów wypowiadali się również, czy chcą być gospodarzem zimowych igrzysk olimpijskich w 2022 roku, czy chcą metra, większego monitoringu wizyjnego i zwiększenia środków na rozbudowę ścieżek rowerowych.
Choć na razie nie ma jeszcze oficjalnych wyników, to ze wstępnych danych z liczenia głosów wynika, że mieszkańcy Krakowa igrzysk nie chcą (69,72%), ale co ważne z punktu widzenia inwestycji infrastrukturalnych, nieco ponad połowa jest za budową metra (55,11 proc.) a zdecydowana większość – za szybkim powstawaniem ścieżek rowerowych (85,18 proc.).
Metro drogie, ale potrzebne?Warto przyjrzeć się w tym kontekście
planom budowy metra, o którego budowie mogą, choć nie muszą, przesądzić wyniki głosowania. Jego przeciwnicy twierdzą, że inwestycja jest zbyt droga i miasto może nie udźwignąć kosztów z nią związaną. Według szacunków pierwsza linia metra w Krakowie miałaby liczyć około 19 km i przebiegać przez Nową Hutę, centrum miasta do Bronowic. Koszt inwestycji szacowany jest w przedziale 8-12 mld zł.
Zwolennicy metra wskazują jednak, że inwestycja jest niezbędna do rozwoju miasta w następnych dziesięcioleciach. Pokazują też rozwiązanie problemów z finansowaniem inwestycji – partnerstwo publiczno – prywatne z udziałem firm zagranicznych, które zagwarantują część środków potrzebnych do realizacji przedsięwzięcia. Firmy zainteresowane tą inwestycją już się znalazły.
Bezdyskusyjne zwycięstwo rowerzystówO ile metro, to w Krakowie wciąż kwestia dyskusyjna, o tyle zwycięzcami tego referendum można okrzyknąć rowerzystów, którym udało się uzyskać całkiem niezły wynik w głosowaniu dotyczącym budowy większej liczby dróg rowerowych w mieście. To oficjalna informacja dla prezydenta i Rady Miasta, aby na ten cel przeznaczać większe pieniądze. Obecnie z budżetu miasta na rozbudowę infrastruktury rowerowej przeznacza się około 4,7 mln zł rocznie. Połączenie infrastruktury rowerowej w Krakowie w spójną sieć obejmującą wszystkie dzielnice miasta spowoduje, że będzie to realna alternatywa wobec samochodów, które dziś zakorkowują miasto.
Obecnie w Krakowie jest 136 km infrastruktury rowerowej i około 30 stacji rowerów miejskich w których można wypożyczyć 270 jednośladów. Zgodnie z planami, w mieście ma powstać 19 głównych tras rowerowych o łącznej długości ok. 223 km. Inwestycja pochłonie około 300 mln zł.