Władze Warszawy, w towarzystwie przedstawicieli kilku okolicznych gmin, przedstawiły założenia zmian w taryfie przewozowej. – Mam dobrą wiadomość dla mieszkańców metropolii: obniżamy ceny biletów długookresowych w II strefie – zapowiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy. Wróci bilet trzydniowy, a także pojawią się bilety grupowe i konferencyjne.
Szykują się zmiany w taryfie przewozowej ZTM. Szczegóły przedstawiły dzisiaj (3 marca) władze Warszawy w obecności przedstawicieli Pruszkowa, Legionowa, Piaseczna i Izabelina. – Mam dobrą wiadomość dla mieszkańców metropolii: obniżamy ceny biletów długookresowych w II strefie. Naszym celem jest zachęta do rezygnacji z aut i by jak najwięcej osób przesiadali się do komunikacji – zapowiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy. Wróci bilet trzydniowy, a także pojawią się bilety grupowe i konferencyjne.
Zmiany zostaną wprowadzone od 1 czerwca. Pojawią się bilety jednorazowe przesiadkowe szkolne dla 10 podróżujących w cenie 22 zł. Nowością jest bilet konferencyjny – organizatorzy wydarzeń na ponad 100 osób będą mogli wykupić takie bilety dla uczestników wq formie karty i aplikacji. Bilet trzydniowy powróci w cenie 36 zł w I strefie i 57 zł w I i II strefie. To około ośmiokrotność ceny biletu jednorazowego. Bilet 30-dniowy na dwie strefy ma zostać obniżony z 210 zł na 180 zł, a 90-dniowy – z 536 zł na 460 zł. Jak dodali przedstawiciele miasta, trwają rozmowy na temat rozszerzenia I strefy. Być może zostaną do niej niebawem włączone Łomianki. – Mamy nadzieję, że spowoduje to zwiększenie zainteresowania mieszkańców spod Warszawy korzystaniem z transportu i co więcej, nie będziemy mieć sytuacji dotychczas występującej, kiedy mieszkańcy decydowali się na kupno biletu warszawskiego i ryzykowanie przejazdu 1-2 przystanków na gapę, ponieważ różnica w cenie biletów była zbyt duża – mówi Michał Bitner, wiceprzewodniczący Komisji Infrastruktury i Inwestycji w Radzie Miasta.
Władze Warszawy twierdzą, że obniżki i zmiany nie spowodują zmniejszenia wpływów, bowiem zachęcą kolejne osoby do podróżowania komunikacją i kasowania biletów. Celem jest zwiększenie udziału komunikacji z 56,9% do 65%. – Istotne jest, żeby wjeżdżało do Warszawy jak najmniej samochodów, dlatego też w ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych budujemy 27 parkingów przesiadkowych za kwotę 60 mln zł dofinansowania – podkreśla Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.
Zmiany muszą być zaakceptowane przez radnych, ale wydaje się to formalnością. Już w styczniu
Rada Warszawy przyjęła stanowisko w sprawie ułatwień w korzystaniu z transportu miejskiego. – Praktycznie od roku radni i urzędnicy pracują nad przeglądem systemu transportu miejskiego i poszukiwaniem miejsc, w których możemy ten transport uczynić wygodniejszym i przyjemniejszym dla mieszkańców. Naszą intencją było to, by nie obniżyć możliwości tego systemu, czyli nie zmniejszać dochodów z biletów, ale w taki sposób przemodelować system, by przy tych samych przychodach uzyskać lepszą jakość systemu – podkreśla Michał Bitner.
W stanowisku radni proponowali szereg rewolucyjnych propozycji w sprawie taryfy. Jedna z nich dotyczyła rozszerzenia zakresu wspólnego biletu na terenie Warszawy o wszystkie rodzaje biletów – także jednorazowe czy 20-minutowe. Na to na razie przyjdzie nam
poczekać.
Spełniony został już inny postulat radnych –
rozszerzono stuprocentową ulgę biletową dla dzieci na młodzież ze szkół podstawowych i gimnazjalnych. Nowe regulacje w tej kwestii będą obowiązywać od września.