W Gorzowie Wielkopolskim nastąpi wielka jakościowa zmiana. Tamtejszy MZK ogłasza właśnie przetarg na 14 trójczłonowych tramwajów z opcją na kolejne sześć pojazdów. Będą to pierwsze nowoczesne pojazdy od lat.
Przedmiotem przetargu ogłaszanego przez MZK jest dostawa 14 fabrycznie nowych, niskopodłogowych tramwajów trójczłonowych, dwukierunkowych. Jeden z nich ma być przystosowany do potrzeb nauki jazdy. Wykonawca ma też dostarczyć specjalistyczne wyposażenie o pakiet eksploatacyjno-naprawczy. Przetarg zawiera też opcję na dostawę 6 dodatkowych tramwajów oraz jeden komplet wózków.
Zamawiający nie opublikował jeszcze szczegółowej specyfikacji. Można przypuszczać, na bazie warunków dopuszczenia, że pojazdy mają być wyposażone w wózki obrotowe. Jak wynika ze wcześniejszych zapowiedzi, mają być
w pełni niskopodłogowe. Wiadomo, że tramwaje, wraz z opcją, miałyby zostać dostarczone do końca 2022 r. w ramach projektu unijnego związanego z rozwojem komunikacji szynowej w mieście.
Termin składania ofert mija 20 stycznia 2017 r. W postępowaniu mogą brać udział firmy, które w ciągu ostatnich siedmiu lat dostarczyły co najmniej siedem fabrycznie nowych tramwajów z wózkami obrotowymi oraz udziałem co najmniej 70% niskiej podłogi. O wyborze zadecydują cena (60%) oraz gwarancja (40%).
Do tej pory Gorzów Wielkopolski, obok Gliwic, w których zlikwidowano tramwaje, był niechlubnym wyjątkiem, jeżeli chodzi o rozwój komunikacji szynowej i wykorzystanie na ten cel środków unijnych. Nie przeprowadzono w ostatnich latach żadnych inwestycji związanych z komunikacją tramwajową, nie kupiono też ani jednego nowego pojazdu, co widać w stanie infrastruktury i taborze. MZK Gorzów ma 35 tramwajów i jest to najstarszy tabor w kraju. Jego trzon stanowią pojazdy używane (6EGTW i 6ZGTW). Przed kilkoma laty miasto kupiło nawet tramwaje z… muzeum komunikacji w Amsterdamie, które są tu eksploatowane liniowo.
W pewnym okresie tramwajom groziła częściowa bądź całościowa likwidacja sieci. Dotychczasowy wieloletni prezydent miasta Tadeusz Jędrzejczak
chciał zamknąć jedną z najpopularniejszych linii – na os. Piaski. Wobec silnego oporu społecznego
odstąpiono od tego planu, jednak Jędrzejczak i tak przegrał wybory samorządowe.
Wiadomo już, że komunikacja tramwajowa w mieście
będzie się rozwijać. Wieloletni plan inwestycyjny miasta do 2023 r. zakłada zainwestowanie 392 mln zł w transport publiczny. W latach 2017-2021 przewidziana jest budowa nowego torowiska od ronda Ofiar Katynia do ul. Szarych Szeregów. Koszt inwestycji szacowany jest na 44 mln zł. Natomiast w latach 2021-2023, w ramach rezerwowego projektu, planowana jest budowa torowiska wzdłuż al. Ks. Andrzejewksiego (dawniej al. Odrodzenia) pomiędzy Mieszka I a rondem Piłsudskiego (ok. 11 mln zł). Przebudowa pozostałych torowisk pochłonie 3,9 mln zł.