Już 12 marca mają rozpocząć się prace zmierzające do modernizacji 14 km linii obwodowej w Warszawie. Inwestycja obejmie tzw. małą linię obwodową z Warszawy Zachodniej do Warszawy Gdańskiej oraz dużą linię obwodową – z Warszawy Gołąbek do Warszawy Gdańskiej. O tym, jakie utrudnienia będą czekały na warszawiaków, pytamy Sławomirę Wierzchowską, zastępcę dyrektora w Centrum Realizacji Inwestycji PLK.
Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl: PKP PLK podpisały umowę z wykonawcą modernizacji linii obwodowych w stolicy. Jakie utrudnienia czekają warszawiaków w związku z inwestycją na linii Warszawa Gdańska – Warszawa Zachodnia?
Sławomira Wierzchowska, z-ca dyrektora w Centrum Realizacji Inwestycji PLK: Tutaj chciałabym podkreślić, jak duża będzie wartość dodana tej inwestycji. Jej uzyskanie będzie się niestety wiązało z utrudnieniami. Generalnie chcemy je ograniczyć do minimum.
Jednocześnie inwestycja będzie koordynowana z pracami, które dzieją się wokół linii kolejowej. Mam tutaj na myśli planowane
inwestycje Tramwajów Warszawskich czy już realizowane przez miasto (np.
budowa metra). Mamy wypracowany wstępny harmonogram. Tuż po podpisanej umowie będzie on jeszcze uszczegóławiany z jednostkami miejskimi oraz przedstawicielami inwestorów, którzy realizują w tym rejonie inwestycje.
Kiedy planowane jest zamknięcie dla ruchu kolejowego linii nr 20?Zamknięcie dla ruchu odcinka od Warszawy Zachodniej do Warszawy Gdańskiej nastąpi 12 marca.
Co zatem z przejazdami pod wiaduktami kolejowymi? Będziemy się w tej sprawie komunikować, w tej chwili mamy wypracowany z miastem ramowy harmonogram. Natomiast już po podpisaniu umowy w najbliższych dniach mamy umówione spotkania robocze, żeby te sprawy doprecyzować i uzgodnić ostatecznie.
Jak długo będzie trwał demontaż wiaduktów?Zakładamy, że prace na obiektach zakończą się do listopada tego roku.
Ale nie da się pewnie uniknąć zamykania ulic?
Przede wszystkim, jeżeli chodzi o demontaż istniejących konstrukcji, to prace te będą wymagały zamknięć, ale musimy to jeszcze ostatecznie ustalić z jednostkami miejskimi.
Kiedy będzie przywrócony ruch pociągów na linii obwodowej?Na odcinku Warszawa Gdańska – Warszawa Zachodnia jest planowane przywrócenie ruchu kolejowego praktycznie za rok – w marcu 2018 roku
Czy jeszcze jakieś prace będą wtedy prowadzone? Będą trwały dalej prace w obrębie stacji Warszawa Główna Towarowa, ale to na linii do Warszawy Gołąbek, natomiast tutaj już nie, bo nie możemy jednocześnie zamknąć wszystkich ciągów dojazdowych.
Peron ósmy na Warszawie Zachodniej znajduje się na bardzo ostrym łuku. Czy zostanie on złagodzony?Praktycznie nie, jednak wprowadzone zostaną niewielkie korekty.
Czy zostanie on może poszerzony? W przyszłości będzie obsługiwał duże potoki pasażerskie w związku z zamknięciem linii średnicowej.Generalnie wszystkie perony zostaną kompleksowo przebudowane na tej linii, więc zmienione zostaną też ich parametry. Wyposażymy je w dodatkową infrastrukturę związaną z obsługą pasażera, dużo bardziej wygodne zadaszenia, małą architekturę, ławki. Zdecydowana większość peronów będzie zadaszona.
Koncepcja Warszawy Zachodniej zawiera powstanie tunelu, który połączy również peron 8. Czy podczas prac PKP PLK poczynią już przygotowania by peron ten w przyszłości sprawnie włączyć w cały system?Sam peron będzie wybudowany, natomiast jeżeli powstanie tunel, to właściwie przyłączenie odbędzie się bez ingerencji w konstrukcję peronu, więc nie powinno być też w przyszłości utrudnień.