7 września w Dzienniku Ustaw ogłoszony długo wyczekiwaną przez polskich rowerzystów zmianę rozporządzeń. Przepisy regulują m.in. zasady wyznaczania śluz rowerowych, kontrapasów czy znaków i sygnałów przeznaczonych dla cyklistów.
Mowa o dwóch aktach prawnych – Rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów oraz Rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, potocznie zwanym potocznie „Czerwoną Książeczką”. Polscy rowerzyści czekali na ich nowelizację od dawna, bowiem stanowi ona najistotniejszy (po zmianach w Prawie o Ruchu Drogowym w kwietniu 2011 roku) krok w porządkowaniu przepisów prawnych związanych z ruchem rowerowym. Wprowadzenie korekt planowano już na rok 2012, jednak prace uległy znacznemu opóźnieniu.
Sprawa ostatecznie znalazła swój finał 7 września br. – w Dzienniku Ustaw opublikowano treść rozporządzeń zmieniających wymienione wyżej akty prawne. To niewątpliwy i warty odnotowania sukces na długiej drodze czynienia Polski bardziej przyjazną użytkownikom dwóch kółek.
Śluzy i kontraruch bez wątpliwości legalne
Jedna najważniejszych zmian w omawianych dokumentach dotyczy określenia zasad tworzenia oraz wyznaczania śluz rowerowych, które zostały wprowadzone do polskich przepisów przy okazji ostatniej nowelizacji PoRD. Chociaż nie istniał zakaz ich stosowania (śluza stanowi kombinację istniejących od dawna znaków poziomych), to brak wzmianki w rozporządzeniach powodował u wielu zarządców dróg niechęć przed wprowadzaniem takiego rozwiązania. Brak jednolitego wzorca używano jako swoistej „ochrony” przed postulatami rowerzystów, odbywającej się na zasadzie „nie ma w przepisach, więc nie można stosować”.
Niektóre miasta zdecydowały się wykonać krok na przód i wprowadziły śluzy bez czekania na korektę.
Postąpiły słusznie, niemniej jednak brak zmian w rozporządzeniu dotyczącym znaków i sygnałów drogowych są przez długi czas hamował upowszechnianie dobrej praktyki. Nowelizacja definitywnie rozwiązuje ten problem.
Za równie istotne należy uznać uporządkowanie zasad organizacji dwukierunkowego ruchu rowerowego na jezdniach jednokierunkowych. Podobnie, jak w przypadku śluz, brak uregulowań prawnych w zakresie kontraruchu wywoływał u niektórych zarządców dróg opór przed dopuszczaniem takiego rozwiązania. Stanowiło to barierę utrudniającą pełne wykorzystanie potencjału dwóch kółek oraz
poprawę bezpieczeństwa.
Dzięki nowelizacji możliwe stanie się stosowanie trójkomorowych sygnalizatorów dla rowerzystów (to kolejny krok w dostosowywaniu polskich przepisów do Konwencji Wiedeńskiej). Umożliwią one zarządzanie ruchem w sposób bardziej elastyczny, niż dotychczas – sygnalizację trójkomorową można stosować na przejazdach dla rowerzystów w ciągu pasów ruchu dla rowerów na jezdni oraz w śluzach, co w przypadku sygnalizatorów dwukomorowych S-6 nie było dozwolone.
Ważnym udogodnieniem w tworzeniu infrastruktury może okazać się również znak P-23a („sierżant”), będący modyfikacją znaku P-23 „rower”. W odróżnieniu od P-23, P-23a pokazuje nie tylko miejsce, ale również kierunek jazdy rowerzysty na drodze rowerowej, pasie rowerowym lub jezdni ogólnodostępnej. „Sierżant”, jako bardzo czytelny i intuicyjny, zniweluje znaczną część problemów związanych z wyborem właściwego sposobu poruszania się jednośladem. Zapobiegnie m.in. nieprawidłowemu korzystaniu z kontrapasów – część cyklistów nie wie, że jadąc „z prądem” powinni korzystać z jezdni.
Nowy etap
Nowelizacja „Czerwonej Książeczki” i Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów zamyka wieloletni cykl zmian przepisów dotyczących ruchu rowerowego w Polsce. Rozpoczyna się nowy etap polegający na wykorzystywaniu oraz udoskonalaniu instrumentów prawnych pozwalających na budowę bezpiecznej infrastruktury. Warto stworzyć jej jak najwięcej – rower to środek transportu warty popularyzacji.
Z zmianami można zapoznać się tutaj:
Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury i Rozwoju oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 3 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.